Publicerad: 2015-09-21

Fira ForskarFredag i Umeå

NYHET På fredag den 25 september är det äntligen dags för ForskarFredag och tioårsjubileet av europeiska Researchers’ Night. På 27 orter i Sverige kan du träffa forskare, prova på experiment och och inspireras av forskning. I Umeå får besökarna bland annat testa sin renlighet, leka med vacker matematik, ta reda på om växter kan svettas, spåra okända organismer och uppleva en spännande kemi- och fysikshow.

– Forskarfredag är till för alla som någonsin undrat vad forskare egentligen håller på med. Stora, små, tonåringar, pensionärer, skolklasser och familjer – på fredag har alla chansen att mötas och samtala om forskning som berör oss i vår vardag, säger Annika Kjellsson Lind, föreståndare för Umevatoriet, en av platserna där ForskarFredag kommer att hålla till.Aktiviteterna under ForskarFredag är gratis och öppna för alla, med barn och unga som en särskilt viktig målgrupp.I Umevatoriet kl. 16.00–20.00 kan besökarna testa hur rena deras händer egentligen är, genom att odla egna bakterier och följa tillväxten. De kan leka med vacker matematik, måla med rösten, experimentera med kemi från köket, och undersöka om växter kan svettas. Det går också att lära sig mer om olika gifter, hur det går till att spåra okända organismer, hur väl en skyddsmask skyddar och vad som händer med det radioaktiva nedfallet efter Fukushima.
Under kvällen anordnas även en fototävling där besökarna uppmanas att ta bilder på temat ”Forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb”.– ForskarFredag vill utmana stereotypa bilder av forskare. Samtidigt vill vi uppmuntra besökarna att ta reda på hur en forskares vardag ser ut, säger Lotta Tomasson, projektledare ForskarFredag Sverige.Dessutom – på Profilteatern, också i Umestan, visas en spännande kemi- och fysikshow vid två tillfällen: kl. 17.00 och kl. 19.00. Till showen krävs biljetter på grund av begränsat antal platser – hämta biljetter i teaterns entré från kl. 16.00 och framåt.Under kvällen visas även årets massexperiment Tepåseförsöket upp. 250 skolklasser i Sverige deltog i experimentet för att ge forskare ny kunskap om hur klimatförändringar påverkar nedbrytningen av växtmaterial. Före sommarlovet fick eleverna gräva ner ett antal tepåsar. Efter några månader i jorden vägdes påsarna för att se hur mycket te som hade brutits ned.
– Alla forskarna är mycket imponerade över de svenska klassernas arbete. Nu ser vi fram emot att analysera resultaten, säger Judith Sarneel, forskare vid Umeå universitet, som initierat experimentet.

ForskarFredag är en del av Umeå universitets 50-årsfirande, och det kommer bland annat att delas ut ballonger under kvällen.ForskarFredag är en del av Researchers’ Night, ett EU-evenemang som äger rum den sista fredagen i september för tionde året i rad i mer än 300 städer. I Sverige firas ForskarFredag 2015 i Borås, Eksjö, Eskilstuna, Göteborg, Halmstad, Jönköping, Kalmar, Karlshamn, Karlstad, Lidköping, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping, Piteå, Skellefteå, Skövde, Stenungsund, Stockholm, Trollhättan, Umeå, Uppsala, Värnamo, Västerås, Öland, Örnsköldsvik och Östersund.
Arrangör av ForskarFredag Umeå är Umevatoriet, Umeå universitet och Totalförsvarets forskningsinstitut. ForskarFredag samordnas nationellt av Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av AFA Försäkring, forskningsrådet Forte, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, Jernkontoret, Kungl. Vitterhetsakademien, LIF – de forskande läkemedelsföretagen, Naturvetarna, Oskar och Maria Ekmans Donationsfond, Sveriges Ingenjörer, SULF – Sveriges universitetslärarförbund, Teknikföretagen, Wenner-Gren Stiftelserna, Vetenskapsrådet, VINNOVA och Åforsk.

Program ForskarFredag Umeå
För mer information och pressbilder, besök www.forskarfredag.se eller kontakta:Marianne Eikprojektledare ForskarFredag UmeåTelefon: 070-348 39 10
E-post: marianne.eik@umu.seMarianne Eik har också kontaktinformation till de skolor i Umeå som varit med i tepåseförsöket. Judith Sarneel,forskare, Umeå universitetTelefon: +31 636 260 239
E-post: judith.sarneel@umu.se Lotta Tomasson,Vetenskap & Allmänhet,projektledare ForskarFredag i SverigeTelefon: 070-728 97 20
E-post: lotta@v-a.se

Vetenskap & Allmänhet, VA, främjar dialog och öppenhet mellan allmänhet – särskilt unga – och forskare. Föreningen arbetar för att åstadkomma samtal i nya former om forskning som engagerar. VA utvecklar också ny kunskap om samspelet forskning – samhälle genom opinionsundersökningar och studier. Medlemmar är ett 80-tal organisationer, myndigheter, företag och föreningar. Dessutom finns individuella medlemmar. Se även www.v-a.se.

Redaktör: Camilla Bergvall