Publicerad: 2015-08-31

Fira ForskarFredag i Umeå

NYHET Fredagen den 25 september är det dags för ForskarFredag och tioårsjubiléet av europeiska Researchers’ Night. På 27 orter i Sverige kan du träffa forskare, prova på experiment och ochinspireras av forskning. I Umeå kan besökarna bland annat testa sin renlighet, undersöka skönheten i matematik och uppleva en spännande fysik- och kemishow.

– Forskarfredag är en spännande mötesplats där allmänhet och forskare får möjlighet att mötas och samtala om hur forskning berör oss i vår vardag, säger Annika Kjellsson Lind, föreståndare för Umevatoriet där ForskarFredag kommer att hålla till. Aktiviteterna under ForskarFredag är gratis och öppna för alla, med barn och unga som en särskilt viktig målgrupp.

Tepåseförsöket – skolklasser från Umeå deltar i forskningsprojekt
På ForskarFredag kommer även årets massexperiment Tepåseförsöket att visas upp. 250 skolklasser i hela Sverige deltar i experimentet som ger forskare ny kunskap om hur klimatförändringar påverkar nedbrytningen av växtmaterial. Tepåseförsöket är en del av internationella forskningsprojektet Tea Bag Index som har målet att skapa en global karta över jordens nedbrytningsförmåga.

Före sommarlovet grävde elever ner tepåsar i jorden. Under veckorna 35 och 36 pågår arbetet med att gräva upp påsarna, väga dem och jämföra vikten för att se hur mycket te som har brutits ned.

– Alla forskarna är mycket imponerade över de svenska klassernas arbete. Nu ser vi fram emot att analysera resultaten, säger Judith Sarneel, forskare vid Umeå universitet, som initierat experimentet.

ForskarFredag är en del av Researchers’ Night, ett EU-evenemang som firas den sista fredagen i september för tionde året i rad i mer än 300 städer. 2015 firas ForskarFredag i Borås, Eksjö, Eskilstuna, Göteborg, Halmstad, Jönköping, Kalmar, Karlshamn, Karlstad, Lidköping, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping, Piteå, Skellefteå, Skövde, Stenungsund, Stockholm, Trollhättan, Umeå, Uppsala, Värnamo, Västerås, Öland, Örnsköldsvik och Östersund.

Arrangör av ForskarFredag Umeå är Umevatoriet, Umeå universitet och Totalförsvarets forskningsinstitut. ForskarFredag samordnas nationellt av Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av AFA Försäkring, Forte, IKEM, Jernkontoret, Kungl. Vitterhetsakademien, LIF – de forskande läkemedelsföretagen, Naturvetarna, Oskar och Maria Ekmans Donationsfond, Sveriges Ingenjörer, SULF, Teknikföretagen, Wenner-Gren Stiftelserna, Vetenskapsrådet, VINNOVA och Åforsk.

För mer information och pressbilder, besök www.forskarfredag.se eller kontakta:

Marianne Eik projektledare ForskarFredag UmeåTelefon: 070-348 39 10
E-post: marianne.eik@umu.se
Marianne Eik har också kontaktinformation till de skolor i Umeå som varit med i tepåseförsöket.

Judith Sarneel, forskare, Umeå universitetTelefon: +31 636 260 239
E-post: judith.sarneel@umu.seLotta Tomasson, Vetenskap & Allmänhet, projektledare ForskarFredag i SverigeTelefon: 070-728 97 20
E-post: lotta@v-a.se
ForskarFredag i Umeå går av stapeln på Umevatoriet kl. 16.00–20.00 fredagen den 25 september.

Vetenskap & Allmänhet, VA, främjar dialog och öppenhet mellan allmänhet – särskilt unga – och forskare. Föreningen arbetar för att åstadkomma samtal i nya former om forskning som engagerar. VA utvecklar också ny kunskap om samspelet forskning – samhälle genom opinionsundersökningar och studier. Medlemmar är ett 80-tal organisationer, myndigheter, företag och föreningar. Dessutom finns individuella medlemmar. Se även www.v-a.se.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz