Publicerad: 2023-05-26

Firar elitidrottsstudenternas VM- och EM-medaljer

NYHET Torsdagen den 25 maj samlades elitidrottsstudenter vid Umeå universitet, som under det senaste året har vunnit medaljer i EM, VM eller OS för en gemensam lunch tillsammans med rektor Hans Adolfsson och vicerektor Dieter Müller. Syftet var att fira deras imponerande idrottsliga framgångar.

Text: Maja Wik

En solig torsdag i maj har Rektor Hans Adolfsson och vicerektor Dieter Muller bjudit in de elitidrottsstudenter vid Umeå universitet som har vunnit VM-, EM- och OS-medaljer under år 2022 och 2023 för att äta lunch tillsammans. På plats är skidorienterarna Rasmus Wickbom och Jonathan Ståhl, MMA-brottaren Emma Schiöler, innebandyspelaren Maja Viström och undervattensrugbyspelaren Willhelmina Tien. Skidskytten Linn Persson, beachvolleybollspelaren David Åhman och skidorienteraren Linda Lindqvist var också inbjudna som medaljörer men kunde tyvärr inte delta vid lunchen.

Att kombinera en elitidrottsatsning med universitetsstudier

Gemensamt för de studenter som deltog på lunchen är att de kombinerar elitidrott med universitetsstudier, så kallat dubbla karriärer. Studenter som genomför en elitidrottssatsning samtidigt som de pluggar vid Umeå universitet har möjlighet att skriva på ett elitidrottsavtal. Avtalet gör det möjligt för studenterna att till exempel genomföra tentamen på annan ort eller vid annan tidpunkt eller att fördröja eller öka studietakten för att underlätta deras idrottssatsning.

Träningsmiljöerna i Umeå

Innebandyspelaren Maja Viström trivs bra i Umeå och tycker att det fungerar bra att kombinera sin elitidrottssatsning med studier på psykologprogrammet med inriktning idrott.
– Jag trivs väldigt bra här, som student har jag möjligheten att styra min tid och anpassa vardagen på ett väldigt bra sätt i relation till idrotten, något som verkligen är uppskattat från mig, säger Maja.

Årets elitidrottsstudent 2022

Under lunchen delades dessutom priset Årets elitidrottsstudent 2022 ut till innebandyspelaren Maja Viström. Utmärkelsen Årets Elitidrottsstudent tilldelas en student som på ett framgångsrikt sätt kombinerar akademiska studier vid Umeå universitet med en elitidrottssatsning.
Här kan du läsa en intervju med Maja Viström.

Vill du veta mer om hur det är att plugga och satsa på elitidrott samtidigt?

Här kan du läsa intervjuer med några studenter som har dubbla karriärer.