Publicerad: 2012-09-03

Firar halvt sekel av utbildning i socialt arbete

NYHET Fredagen den 7 september fyller institutionen för socialt arbete vid Umeå universitet 50 år, och under jubileumsdagen finns chans att lyssna på korta föreläsningar om alltifrån ungdomars hälsa till den demografiska bomben.

Det var den 6 september 1962 som Umeås socialinstitut invigdes och placerades i Smörasken vid Tegsbron. Två år senare blev institutet en socialhögskola, som år 1977 integrerades med Umeå universitet. Idag, flera årtionden senare, bedrivs framgångsrik forskning inom ämnesområdet och den populära socionomutbildningen går att läsa på flera orter.

Institutionen för socialt arbete uppmärksammar nu sitt 50-årsjubileum genom att bjuda på en hel dag fylld av föreläsningar, bokbord och prisutdelningar. Temat är framtiden – hur kommer samhället att se ut år 2022, och hur påverkas socialt arbete av utvecklingen?

Högtidsdagens föreläsningar handlar bland annat om ungdomars hälsa, psykisk ohälsa i välfärdssamhället och den demografiska bomben i ett globalt perspektiv. Det kommer också att talas om utbildningen och om att arbeta vid institutionen. Inför jubileet utkommer också en särskild jubileumsskrift om institutionens historia.

Alla intresserade är varmt välkomna!

Program 7 september kl. 9.00–15.30 i hörsal A, SamhällsvetarhusetInstitutionens jubileumssida

Personalen vid socialt arbete ser fram emot att fira institutionens 50-årsjubileum den 7 september.

För mer information, kontakta:

Lars Nordlander, institutionen för socialt arbete, Umeå universitet
E-post: lars.nordlander@socw.umu.se