Publicerad: 2023-12-13

Fler antagna till program och kurser i vår

NYHET Till vårterminen 2024 är drygt 13 procent fler antagna till Umeå universitets program jämfört med samma antagning förra året. För hela riket är siffran upp knappt 5 procent. Även för kurser har universitetet fler antagna i år än förra vårterminen och sett till kurser är Umeå universitet näst största lärosäte i landet.

- Vi är förstås väldigt glada att den positiva utvecklingen fortsätter och att fler söker sig till högre utbildning. I år blir det ju faktiskt fler antagna till våra program och kurser än någon gång tidigare i universitetets historia och jag är helt trygg med att vi har kapaciteten för att erbjuda högkvalitativa utbildningar till nytta för såväl individer som samhälle, säger Cathrine Norberg, vicerektor för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Ökningen är ganska jämnt fördelad mellan lärosätena och Umeå universitet hamnar på en femte plats sett till antagna programstudenter, men Lunds universitet antog faktiskt endast sju fler programstudenter, så skillnaderna är inte så stora. Sett till antagna till kurser är Umeå universitet ganska klar tvåa i landet endast slagen av Uppsala universitet.

I hela landet har 38 universitet och högskolor antagit 204 286 sökande, jämfört med 195 886 sökande vid första urvalet våren 2023.

Mer läsning och data finns på UHR:s webbplats.