Publicerad: 2011-09-14

Fler utbildningsplatser till lärarutbildningen

NYHET Umeå universitet får 23 nya platser till grundlärarutbildningen 2012 när regeringen nu omfördelar utbildningsplatser till de universitet och högskolor som klarade Högskoleverkets kvalitetsgranskning.

– Vi är glada för att vi fått förtroende att ta emot ett utökat antal lärarstudenter, säger Johan Lithner, rektor för Umeå School of Education.

En femtedel av de examensrättsansökningar högskolorna skickade in för att starta lärarutbildning klarade inte kvalitetskraven. För att tillräckligt många lärare och förskollärare ska utbildas föreslår regeringen i budgetpropositionen att platser omfördelas - från lärosäten som inte fick godkänt av Högskoleverket till lärosäten som fick godkänt och har kapacitet att ta emot fler studenter.

Läs regeringens pressmeddelande

Redaktör: Eva Stoianov