Publicerad: 2022-03-03

Flera nya kurser i etnologi

NYHET Flera nya kurser i etnologi startas upp och nu finns det möjligheter att ta en kandidatexamen i etnologi på distans!

Text: Jonas Vågström

Hos oss på Institutionen för kultur- och medievetenskaper startas det nu flera nya kurser i ämnet etnologi. Det rör sig om en ny sommarkurs och fyra nya kurser med start i höst.

Swedish Culture and everday life - 7,5 hp

I sommar ges kursen "Swedish Culture and everday life 7,5 hp". Perfekt för alla som vill lära sig mer om svensk kultur och samhälle, en utmärkt introduktion inför en vistelse i landet eller som djupdykning för någon som redan varit här. Kursen ges på engelska.

Swedish Culture and everday life

Två nya distanskurser på A-nivå

Etnografiska intervjuer och kulturanalytisk tolkning - 7,5 hp

Kursen ges på distans och behandlar olika former av intervjuer och analysmetoder där den studerande får utveckla sin kompetens i intervjumetodik.

Etnografiska intervjuer och kulturanalytisk tolkning

Kulturella djurstudier, mellanartsliga relationer och etnografi - 7,5 hp

En till kurs som också ges på distans. Den kombinerar kunskap inom det breda fältet kulturella djurstudier och etnografiska metoder som observation och intervju.

Kulturella djurstudier, mellanartsliga relationer och etnografi

Två nya distanskurser på B-nivå

Den som vill läsa vidare under hösten kan också söka sig till distanskurserna Aktuella kulturstudier. Etnologi B, 7,5 hp och Kulturteoretiska perspektiv och analysmetoder: Etnologi B, 7,5 hp. Två kurser som tagits fram efter önskemål som kommit från studenter. Båda kurser kan läsas fristående eller som en förberedelse för en uppsatskurs under vt 2023

Aktuella kulturstudier: Etnologi B

Kulturteoretiska perspektiv och analysmetoder: Etnologi B

Uppdaterad C-kurs

Lagom till höstterminen kommer också kursen Etnologi C med ett reviderat upplägg. Nu kan den som vill läsa en uppsatskurs och sedan ta en kandidatexamen i etnologi. Kursen går på heltid i huvudsak på distans med en fysisk träff i Umeå i början och i slutet på kursen.

Etnologi C

Kontaktpersoner Etnologi