Publicerad: 2018-04-30

Fokus på de närmast berörda

NYHET Med anledning av det mord som polisen misstänker har ägt rum i ett studentrum på Ålidhem har Umeå universitet vidtagit ett antal åtgärder. Fokus har i det första skedet riktats mot de närmast berörda, studenter på den aktuella adressen. Nu breddas insatserna.

– Det här är en mycket tragisk händelse, och våra tankar går självklart till brottsoffret och dennes anhöriga. Under helgen har vi framför allt riktat insatserna mot att ta hand om de direkt drabbade runt omkring händelsen. Nu riktar vi oss utåt i en bredare mening mot de studenter som kanske kände brottsoffret, med flera, som känner oro på grund av det inträffade, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Umeå universitet har under helgen huvudsakligen arbetat med att ta hand om personer som befann i den aktuella korridoren och på den adress där brottet inträffade. De internationella studenterna på adressen har fått ett första stöd och har även fått ett annat boende. Ett arbete inleddes för att identifiera de som bor på adressen och kontakta dem för att erbjuda stöd. På grund av att många har varit bortresta över helgen är det ett arbete som fortfarande pågår.

Från i dag, måndag, är de studenter som har behov av samtalsstöd på grund av det inträffade, oavsett närhet till det misstänkta brottsoffret, välkomna att kontakta Studenthälsan.

Läs mer hos Studenthälsan

Redaktör: Mattias Grundström Mitz