Publicerad: 2012-10-25

Folkbladet.nu: Se när Anders Fänge blir hedersdoktor

NYHET I helgen var det årshögtid på Umeå universitet. En av alla hedersdoktorer var Anders Fänge, hedersdoktor vid den samhällsvetenskapliga fakulteten 2012.

Anders Fänge är utbildad journalist och har alltsedan början av 1980-talet gjort betydande humanitära insatser i flera utvecklingsländer, främst i Afghanistan. Genom olika reportage fäste han tidigt uppmärksamheten på den afghanska befolkningens svåra livsbetingelser under den sovjetiska ockupationen, och han har fortsatt att på ett mycket initierat sätt analysera och rapportera om situationen i landet fram till idag.

Som mångårig landchef för Svenska Afghanistankommittén har Anders Fänge varit en pionjär när det gäller att bygga upp och utveckla kommitténs projekt inom jordbruk, sjukvård och skola.

Se här när han fick ta emot sin lagerkrans vid årshögtiden

Redaktör: Eva Stoianov