Publicerad: 2022-09-01

Folkfest med hållbara forskarföreläsningar

NYHET Lördagen den 3 september anordnas Folk-Festen på Folkuniversitetet. Detta innebär en hel dag av aktiviteter där det finns något för alla – bland annat Folk.Talks, forskarföreläsningar med fokus på hållbarhet i samarbete med Umeå universitet.

Text: Jonas Vågström

Folk-Festen är en del Folkuniversitetets 50års firande och det firas med öppet hus i deras lokaler. Det kommer att finnas mängder med aktiviteter för alla som är nyfikna på kunskap, skapande och livslångt lärande.

I samarbete med Umeå universitet arrangeras Folk.Talks – kortare forskarföreläsningar med fokus på hållbarhet. Från Institutionen för kultur- och medievetenskaper medverkar Annika Egan Sjölander, professor i medie- och kommunikationsvetenskap och en av grundarna till Umeå universitets forskarnätverk Umeå Transformation Research Initiative (UTRI).

Annika håller sin föreläsning kl. 13:30 med rubriken: ”Umeå som klimatneutral stad 2030 – En fråga för medborgare och medier”. Umeå har målet att bli en klimatneutral stad 2030 och hör till en av de utvalda dryga 100 europeiska städerna i EU:s gröna giv. Vilken roll har medborgardialog och medier i denna radikala omställning?

Tid och plats

Folk-Festen äger rum på plats i Folkuniversitetets lokaler den 3e september kl.11:00-16:00. Folk.Talks föreläsningar hålls löpande under dagen och pågår 11:30 -14:50.

Folk.Talks hålls i Folkuniversitetets aula på Nygatan 43. Lokalen har begränsat med platser till ca 85 stycken. Förts till kvarn! Har du ingen möjlighet att närvara kommer evenemanget att livesändas.

Här kan du se föreläsningarna på Youtube