Publicerad: 2018-03-20

Föreläser om artificiell intelligens och etiska vägval

NYHET Vad händer när robotar blir våra arbetskollegor? Kommer framtidens maskiner att göra egna moraliska val? Kan artificiella system betraktas som självständiga ”varelser” med etiskt ansvar? Vilka lagliga och etiska konsekvenser kommer med utvecklingen av artificiell intelligens?

Virginia Dignum. Foto: Juliette Dignum

Det är några frågor som forskaren Virginia Dignum, Delft University of Technology i Nederländerna, berör på en lunchföreläsning vid Umeå universitet.

Virginia Dignum är en av de ledande internationella experterna inom artificiell intelligens och etik. I forskning och föreläsningar lyfter hon fram de stora frågor som artificiell intelligens ställer oss inför vad gäller etiska vägval.

På fredag 23 mars håller Virginia Dignum en offentlig lunchföreläsning vid Umeå universitet med titeln Responsible Artificial Intelligence.

Se en intervju med Virginia Dignum på Youtube (4:38 min)

Om föreläsningen:

Var? Den nya fokusmiljön i MIT-huset, Umeå universitet.
När? 23 mars, klockan 12.15–13.15

För mer information, kontakta gärna:

Helena Lindgren, Institutionen för datavetenskapTelefon: 090-786 77 73
E-post: helena.lindgren@umu.se