Publicerad: 2012-02-14

Föreläsning: Dinosauriefåglar får liv igen

NYHET För 150 miljoner år sedan levde en tidig mellanform mellan befjädrade dinosaurier och fåglar. Den 15 februari berättar Uwe Bergmann, Stanford University, om hur han med hjälp av tekniken röntgenfluorescens försöker ge de ursprungliga dinosauriefåglarna liv igen. Föreläsningen hålls på engelska.

I en tropisk lagun som idag ligger i tyska Bayern dog en märklig varelse för ungefär 150 miljoner år sedan. 1861 upptäcktes en fjäder från djuret och inte långt därefter hittades en komplett fossil med samma fågelliknande fjädrar men med anatomiska funktioner som liknade en dinosaurie. Darwin hade precis publicerat "On the Origin of Species" – kunde upptäckten vara den felande länken som Darwins anhängare hoppades finna? På senare tid har andra dinosauriefåglar upptäckts i Kina, och debatten om den tidiga utvecklingen av fåglar är fortfarande i full gång.

Innehåller dessa fossiler information om de ursprungliga djuren som inte går att se med blotta ögat? Finns till exempel delar av den ursprungliga kemin bevarad och går det att få reda på mer om de mjuka vävnaderna? Forskare vid SLAC National Accelerator Laboratory, Stanford University, har nyligen börjat undersöka dessa frågor med hjälp av en teknik som kallas röntgenfluorescens. Med hjälp av den intensiva röntgenstrålen från ”Stanford Synchrotron Radiation Lightsource”, har forskarna undersökt kemiska kvarlämningar från ett av de bäst bevarade fossilerna av släktet Archaeopteryx, liksom prover från Kina, bland annat från släktet Confuciosornis Sanctus.

Föreläsare: Uwe Bergmann, SLAC National Accelerator Laboratory, Stanford University, CA, U.S.A.
Värd: Johannes Messinger, kemiska institutionen
Tid: 15 februari kl 13