Publicerad: 2003-10-03

Författaren Björn-Erik Höijers arkiv doneras till Forskningsarkivet

NYHET Arkivet doneras till Forskningsarkivet vid Umeå universitet av Höijers barn. Måndagen den 6 oktober överlämnas arkivet officiellt till universitetsbibliotekets Forskningsarkiv

Arkivet innehåller personliga handlingar, dagboksanteckningar, korrespondens, manuskript till romaner, noveller, dikter, scen- och radiodramatik, fotografier och pressklipp med mera. Till största delen kommer det att vara tillgängligt för forskning och blir därför ett mycket värdefullt tillskott till det norrländska författararkiv som är under uppbyggnad vid Forskningsarkivet.

Björn Erik Höijer (1906–1996), född i Malmberget, har i sin rika produktion en stark förankring i sin norrländska hembygd, där den självbiografiska romansviten om Martin hör till höjdpunkterna liksom de romaner som gestaltar laestadianismen och annan etisk-religiös problematik som till exempel i Mannen på myren. Höijer var också en framgångsrik dramatiker med pjäser som Isak Juntti hade många söner och Det lyser i kåken!

Måndagen den 6 oktober kl 13.30 överlämnas arkivet officiellt till universitetsbibliotekets forskningsarkiv i närvaro av överbibliotekarie Lars-Åke Idahl och Björn-Erik Höijers döttrar Karin och Birgitta, samt av docent Anders Öhman och universitetslektor Anders Persson, företrädare för projektet Norrlands litteraturhistoria.

Plats: Forskningsarkivets sammanträdesrum, Universitetsbiblioteket

Media är välkomna att vara med under överlämnandet.

För mer information kontakta:

Ingegerd StenströmForskningsarkivetTel: 090-786 67 49
E-post: ingegerd.stenstrom@foark.umu.se