Publicerad: 2009-03-06

Förre skolministern och Umeå-alumnen Ibrahim Baylan blir Socialdemokraternas nye partisekreterare

NYHET Före detta Umeåstudenten och kårordföranden Ibrahim ”Ibbe” Baylan blir nu partisekreterare i Socialdemokraterna.

Första november år 2004 tillträdde Ibrahim Baylan som skolminister i den dåvarande socialdemokratiska regeringen. Nu går Ibbe vidare i sin framgångsrika politiska karriär och blir partisekreterare i sitt parti.

Ibrahim Baylan är född 1972 i en liten by i sydöstra Turkiet. Hans familj tillhör gruppen syarianer/assyrier, en relativt liten kristen minoritet. Efter en militärkupp i Turkiet kom familjen till Sverige och Botkyrka i början av 1980-talet. År 1993 flyttade Ibbe till Umeå för att studera. Så här kommenterar han själv åren vid Umeå universitet:

- Åren vid universitetet var fantastiska. Jag läste både förvaltningsprogrammet och pol.mag.-programmet med nationalekonomi som huvudämne. Här grundlade jag helt enkelt mitt självförtroende. Mina studier gav mig naturligtvis ämneskunskaper, men även insikter om mig själv - om mina starka och svaga sidor. Samtidigt arbetade jag politiskt, bland annat var jag ordförande i SSU Umeå, ledamot i skolstyrelsen och ordförande i Umeå kommuns jämställdhetsutskott. Åren 1997-98 satt jag på ordförandeposten i Umeå studentkår.

Foto: Toby Maudsley

Redaktör: Stefan Lybeck