Publicerad: 2012-09-11

Forskare och studenter får fri tillgång till geografisk information

NYHET Umeå universitet är ett av 14 lärosäten som från 1 september 2012 har fri tillgång till en stor del av Lantmäteriets databaser med geografisk information.

Bilden: © Lantmäteriet i2012/893

Det är statliga Vetenskapsrådet, Lantmäteriet, Sveriges Universitets- och högskoleförbund och Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) som har kommit överens om en lösning för finansiering och distribution av geografisk information inom användarkategorin forskning, utbildning och kulturverksamhet.

Vetenskapsrådet bekostar användarlicens och distribution av viss nedladdningsbar geografisk information och vissa visningstjänster från Lantmäteriet. Syftet är att underlätta för studier och forskning där man använder geografisk information som exempelvis digitala kartor, nya höjddata med hög upplösning och flygbilder i färg.

– Närmare 400 000 studenter och forskare kan nu använda geografisk information av hög kvalitet, säger Gunnar Lysell, affärsutvecklare på Lantmäteriet.

Delvis Umeå-utvecklad distributionslösning

Under våren 2012 utvecklade SLU i Umeå och Uppsala en lösning för åtkomst till Lantmäteriets geodata, som nu skalats upp för att kunna serva alla lärosäten. Med hjälp av utvecklare på ITS vid Umeå universitet kan nu alla som har en SWAMID-identitet (t.ex CAS) logga in till tjänsten.

– Vi hade som mål att kunna öppna tjänsten lagom till terminsstarten och vi är nöjda att det har gått bra att infria förväntningarna så här långt, säger Mats Högström (SLU Umeå) och Jakob Lagerstedt (Uppsala), GIS-samordnare vid SLU och utvecklare av distributionstjänsten.

Logga in via maps.slu.se

Mer information hos Lantmäteriet