Publicerad: 2013-09-23

Forskarfredag Umeå – en av 300 vetenskapsfester i Europa

NYHET Nu på fredag den 27 september firas den europeiska vetenskapsfesten Researchers’ Night. I nästan 300 städer över hela Europa möter forskare allmänheten. I Sverige anordnas aktiviteterna på ett 30-tal orter – däribland Umeå – under namnet Forskarfredag.

Ta med dig familjen, klassen, dina vänner eller gå på egen hand – för att utforska, testa, lyssna till och prata med forskare.

I Umeå kan man bland annat uppleva en fysik- och kemishow, göra sina egna solceller, lyssna på föreläsningar och se på stjärnor i ett planetarium. Aktiviteterna är gratis och öppna för alla och äger rum på Umevatoriet.
– Forskarfredag vill visa vad forskare egentligen gör, hur spännande och roligt det är med forskning och hur den berör oss i vardagen, säger Annika Kjellsson Lind, projektledare för Forskarfredag Umeå.

Som en del av Forskarfredag genomförs också massexperimentet Höstförsöket, där mer än 15 000 elever dokumenterar hur höstlöven utvecklas. De ungas data och observationer analyseras sedan av forskare som studerar hur den globala uppvärmningen förändrar årstidsmönstren i naturen. Massexperimentet är utvecklat och utformat av forskaren Kjell Bolmgren vid SLU, Sveriges lantbruksuniversitet i samarbete med VA, och baserat på forskning om aspars höstlöv som bedrivs vid Umeå Plant Science Centre, Umeå universitet. I Höstförsöket får barn och ungdomar medverka i riktig forskning, se hur forskare arbetar och lära sig om vetenskaplig metod.

– Det är otroligt spännande att ha skolelever från Kiruna till Trelleborg som hjälper till i vår forskning. Förutom att de går ut och observerar höstfärgerna på träden samlar många även in aspblad, torkar dem och skickar till oss. Jag får varje dag en bunt med kuvert. Vi kommer att använda bladen för genetiska anlayser. Det kommer att bidra till att förstå vilka gener som gör att olika aspar skiljer sig i när de får sina höstfärger, säger Stefan Jansson, Umeå Plant Science Centre, Umeå universitet.

Forskarfredag är en del av EU-kommissionens Researchers’ Night, som firas den fjärde fredagen i september varje år över hela Europa. Arrangör av Forskarfredag Umeå är Umeå universitet och Umevatoriet.

Forskarfredag samordnas i Sverige av Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av EU-kommissionen, Vetenskapsrådet, VINNOVA samt forskningsråden FAS och Formas.

Program för Forskarfredag UmeåPlats: Umevatoriet
Tid: Fredag 27 september kl 16-22

För mer information och pressbilder, besök www.forskarfredag.se, eller kontakta:

Annika Kjellsson Lind, projektledare Forskarfredag Umeå, Umeå universitet, 090-786 69 32, annika.kjellsson-lind@umu.se
Lotta Tomasson, Vetenskap & Allmänhet, projektledare ForskarFredag Sverige 070-728 97 20, lotta@v-a.se

Redaktör: Karin Wikman