Publicerad: 2010-04-19

Forskarläger för sjundeklassare

NYHET Bli CSI-detektiv för en dag! Kraschfysik – designa din egen marslandare! Cancermediciner – hur funkar de? Det här och mycket mer får nyfikna ungdomar lära sig mer om i sommar på Umeå universitets forskarläger.

Forskarlägret äger rum veckan efter skolavslutningen, den 14-18 juni. Totalt kommer 25 stycken sjundeklassare att få prova på hur det är att forska och experimentera. Forskare från Umeå universitet guidar dem genom lägerveckan.

– Tanken med forskarlägerskolan är att deltagarna ska få en inblick i hur det kan vara att forska inom naturvetenskap genom att själva få utforska och göra experiment. Deltagarna kommer också att få vara med och påverka hur uppgifterna och undersökningar ska utföras, berättar Ingmar Sethson, som är projektledare.
– Förhoppningen är att forskarlägret ska öka intresset för naturvetenskap och att lägerdeltagarna ska få en rolig och häftig upplevelse. Vi vill också ge dem en bättre bild av vad forskning kan innebära i praktiken, fortsätter han.

Arrangör är teknisk-naturvetenskaplig fakultet i samarbete med Umevatoriet. Priset för lägerveckan är 400 kronor, i priset ingår alla måltider.

När? 14–18 juni • Var? Umeå • För vem? de som till sommaren har gått ur årskurs 7
Det finns 25 platser, först till kvarn gäller!

Sista anmälningsdag är 3 maj.

Läs mer om forskarlägret på: http://www.teknat.umu.se/forskarlager Där finns också anmälningsblanketter.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Ingmar Sethson, projektledare Telefon: 070-552 47 74
E-post: forskarlager@matnv.umu.se