Publicerad: 2011-03-14

Forskarstafett om genusforskning på Kulturhuset onsdag 16 mars

NYHET Vad sysslar svenska genusforskare med i dag? Har svensk genusforskning bredd, relevans och hög kvalitet? Under Genusfokus den 16 mars i Stockholm bjuder universiteten i Linköping, Umeå, Uppsala, Örebro samt Mittuniversitetet på en dag av populärvetenskapliga föreläsningar om aktuell svensk genusforskning.

Vetenskapsrådet utsåg 2007 tre svenska genusforskningsmiljöer till Centres of Gender Excellence: forskningsprogrammen Challenging Gender vid Umeå universitet /Mittuniversitetet, GEXcel vid Linköpings/Örebro universitet och GenNa vid Uppsala universitet. Förutom äran gav utnämningen fem års finansiering, och under de fem åren har representanter från de utnämnda miljöerna träffats regelbundet och utbytt erfarenheter.

För att visa på resultaten av Vetenskapsrådets satsning arrangeras nu  Genusfokus – en dag i Kulturhuset med populärvetenskapliga presentationer av den forskning som kommit till med hjälp av satsningen. Dagen riktar sig speciellt till journalister, politiker och representanter för intresseorganisationer som är intresserade av aktuell svensk genusforskning.

Dagen pågår kl 09–19 med presentationer av forskning med genusinriktning inom ämnen från alla fakulteter.

Jämställdhetsminister Nyamko Sabuni inleder kl 09.05. Ulrika Knutson är moderator.

Program och mer information

Datum: 16 mars 2011
Plats: Sergels torg 3, Kulturhuset, Stockholm

Presskonferens anordnas kl 11.55–12.45.

Välkomna!

För information kontakta gärna:

Elin Andersson, Umeå centrum för genusstudier, Umeå universitet
E-post: elin.andersson@ucgs.umu.se