Publicerad: 2014-12-02

Forskartorget till Umeå – populärvetenskap live på Rådhustorget

NYHET Helgen den 6–7 december intar Forskartorget Glashuset på Rådhustorget i Umeå. Under två intensiva dagar presenteras en rad spännande populärvetenskapliga program.

– Hos oss kan man vila fötterna en kvart och lära sig vad som helst, helt gratis, säger Mona Holmfors, projektchef för Forskartorget.

Forskartorget är en arena för kunskapsspridning där forskare och författare brukar dela med sig av kunskap och erfarenheter på Bokmässan i Göteborg. När det var dags att åka på turné i landet var första anhalten självklar.
– Umeå är Kulturhuvudstad 2014 och vi kunde inte tänka oss en bättre lämpad plats. I samarbete med Umeå universitet och Region Västerbotten samt stöd från Umeå2014 har vi lyckats få ihop ett fullmatat program som både har bredd, djup och spets, säger Mona Holmfors.

Grundtanken med Forskartorget är att forskning angår alla och att programmen ska presenteras på ett lustfyllt tvär- och populärvetenskapligt sätt. Eller vad sägs om program som ”hur tränar man för att behålla styrka i rymden” eller ”hur vet träden att det är höst?
– Det är forskning som är till för oss alla, som vi kan ha nytta och glädje av privat, i utbildningen eller i arbetslivet. Efter föredragen finns utrymme till att ställa frågor och diskutera med forskarna, berättar Karin Wikman, presschef Umeå universitet.

Evenemanget modereras passande nog av umeprofilen Staffan Ling, känd för sin vetgirighet och förmåga att förklara komplicerade sammanhang på ett enkelt och lättförståeligt sätt.

Så missa inte att besöka Rådhustorget och Glashuset den 6–7 december. Eftersom det kan bli trångt om saligheten kan alla program följas på storbildsskärmar utanför Glashuset.
– Dessutom direktsänds alla program på forskartorget.se och umu.se, så för den som av någon anledning inte kan närvara fysiskt finns ändå möjligheten att ta del av all spännande forskning som presenteras på torget, säger Ola Kellgren, regionkulturchef Region Västerbotten.

Vad: Forskartorget till Umeå
När: 6–7 december
Var: Glashuset, Rådhustorget
Tid: 10.00–16.00 båda dagarna