Publicerad: 2016-03-21

Forskning för att förbättra modeller för utvärdering av byggnaders energiprestanda

NYHET Torsdagen den 17 mars disputerade Jimmy Vesterberg på TFE i ämnet energiteknik. Avhandlingen hade titeln: Improved building energy simulations and verifications by regression (Förbättrade simuleringar och uppföljning av energianvändning i byggnader genom regression).

Professor Folke Björk från KTH var opponent och ledamöterna i betydnämnden var Kristina Mjörnell, professor på Lunds tekniska Högskola, Morgan Fröling, professor på mittuniversitetet och Rainer Backman, professor på TFE. Handledare har varit Thomas Olofsson och Staffan Andersson.

Jimmys arbete har varit inriktat mot att förbättra modeller för utvärdering av byggnaders energiprestanda. Projektet har gjorts inom ramen för förtagsforskarskolan vid Umeå universitet i nära samverkan med företagspartern AB Bostanden i Umeå. Undersökningarna har genomförts i ett bostadsrenoveringprojekt på Ålidhem, som hade målsättningen att minska energianvändningen med 50%. AB Bostaden har belönats med ett flertal prestigefulla utmärkelser, bl.a. Sustainable Energy Europe Award och National Global Award, som ett bevis både på ett lyckat renoveringsresultat och på ett gott sammarbetet med TFE på Umeå universitet.

Redaktör: Thomas Olofsson