Publicerad: 2017-07-10

Forskning kring fysisk träning för personer med demens prisad i Almedalen

NYHET Vid en prisceremoni i Almedalen den 3 juli fick Erik Rosendahl, professor i fysioterapi vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, årets forskningsutmärkelse från SKPF Pensionärerna. Priset gäller för forskningsprojektet UMDEX, där forskare vid Umeå universitet utvärderar effekterna av ett träningsprogram för äldre personer med demens.

Lars-Inge Larsson från SKPF Pensionärerna överlämnade prispengar och årets utmärkelse till Erik Rosendahl (till höger). Foto: Rikard Johansson.

– Det är mycket hedrande att få denna utmärkelse av en sådan stor pensionärsorganisation. Det görs mycket bra geriatrisk forskning i landet, så att vår forskargrupp blir utvald ger extra inspiration i fortsatt arbete. Utmärkelsen är en bekräftelse på att vi gör forskning som är av betydelse, säger Erik Rosendahl som är forskningsledare för UMDEX.

Det är första gången som SKPF Pensionärerna ger utmärkelsen för forskning inom geriatrik. SKPF Pensionärerna är en organisation med ungefär 170 000 medlemmar. I utmärkelsen ingick prispengarna på 75 000 kronor.

Träning för personer med stora vårdbehov

I forskningsprojektet UMDEX (Umeå Dementia and Exercise Study) har forskare vid enheterna för fysioterapi och geriatrik använt ett högintensivt funktionellt träningsprogram som de tidigare utvecklat. I studien utvärderas nu effekterna av träningsprogrammet för personer med demens. Högintensiv och regelbunden träning har visat sig ge viktiga positiva effekter på balans, benstyrka, gångförmåga och hjälpbehov.

Träningsprogrammet har visat sig genomförbart på äldreboenden för personer med stora vårdbehov. Forskningen har fått genomslag både i nationella och internationella riktlinjer samt internationell utmärkelse.

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Rosendahl, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, Enheten för fysioterapiTel: 090-786 9137
E-post: erik.rosendahl@umu.se

Redaktör: Daniel Harju