Publicerad: 2023-05-31

Forskning på stroke får anslag av Hjärt-Lungfonden

NYHET Laleh Zarrinkobob, Institutionen för kirurgisk och perioperativ har fått anslag från Hjärt-Lungfonden för sin forskning på stroke.

Text: Heléne Andersson

Laleh Zarrinkoob, läkare och forskare vid Anestesiologi och intensivvård, Institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap har fått beviljat anslag på 800 000 kr till sitt projekt Blodtrycksbehandling vid neurointensivvård av subaraknoidalblödning. - Kan blodtryck användas som surrogatmått för cerebralt blodflöde?

I projektet undersöker man sambandet mellan blodtrycksändringar och dess påverkan på hjärnans blodflöde. Målet är att forskningen ska leda till bästa möjliga vård för patienterna.

– Behandling av blodtryck är en hörnsten inom intensivvård av patienter med stroke och styrs ofta med läkemedel som påverkar hjärta och kärl. Men behandlingen kan innebära en negativ påverkan på hjärnans blodflöde.
Vår hypotes är att ett ökat blodtryck som skapas med våra vanligaste läkemedel inte resulterar i ett ökat blodflöde i hjärnan. Vår målsättning med det här projektet är att undersöka sambandet mellan blodtrycksändringar och dess påverkan på hjärnans blodflöde hos intensivvårdspatienter med subaraknoidalblödning. Subaraknoidalblödning beror oftas på en bristning i ett pulsåderbråck i ett av hjärnans blodkärl. Den här typen av stroke har en hög dödlighet och är vanligare hos yngre personer än hos äldre, förklarar Laleh Zarrinkoob.

Personligt om Laleh

Gör på fritiden: Drömmer om mer fritid
Läser just nu: "En gentleman i Moskva"
Lyssnar på: Alla möjliga podcasts, helst något inom sociologi
Drömresemål: En resa i tiden, helst bakåt i tiden
Får inspiration: från mina kompetenta kollegor och min underbara familj .