Publicerad: 2009-10-19

Forskningen behöver mer datorkraft

NYHET Superdatorer används i dag för att göra invecklade beräkningar inom både forskning och industri. Dessvärre finns det problem där datakraften inte räcker till, och systemen är dessutom svåra att hantera. Men med en automation av samverkan mellan super- och persondatorer kommer det bli mycket enklare i framtiden att koppla ihop resurser i gridsystem, säger P-O Östberg som presenterar sin licentiatuppsats 23 oktober vid Umeå universitet.

Miljontals persondator runt om i världen vilar under större delen av sin påslagna tid. En del av dem kan istället användas av forskare för att hitta botemedel mot cancer, vaccin mot AIDS med mera. För att kunna göra avancerade beräkningar behöver forskare ständigt enorma mängder datakraft.

– Det finns redan idag, sedan drygt ett decennium faktiskt, möjlighet att låna eller hyra ut delar av sin datakraft till förslagsvis större forskningsprojekt, säger P-O Östberg.

Forskaren P-O Östberg har i sin licentiatuppsats utarbetat en modell för hur enskilda resurser i en superdator ska kunna kopplas ihop automatiskt i gridsystem.

Grid är ett sätt att dela IT-resurser och mängder av information mellan olika geografiskt utspridda områden. Grid computing, eller grid-teknik, kan användas till att göra invecklade forskningsberäkningar eftersom grid ger tillgång till stora datamängder och samarbetsmiljöer, när och var som helst.

– Jag har fokuserat på att min modell för gridsystem ska vara transparent. Den ska kunna skötas automatiskt utan att behöva detaljstyra enskilda datorer. Detta gör det möjligt att t.ex. enkelt koppla ihop många enskilda datorer till virtuella superdatorer, säger P-O Östberg.

Fredag den 23 oktober presenterar P-O Östberg, institutionen för datavetenskap, Umeå universitet, sin licentiatavhandling med titeln Architectures, Design Methodologies, and Service Composition Techniques for Grid Job and Resource Management. Presentationen av licentiatuppsatsen sker kl.13.15 i sal MA 121, MIT-huset, Fakultetsopponent är docent Vladimir Vlassov, Kungliga Tekniska Högskolan.

För mer information, kontakta: P-O Östberg, institutionen för datavetenskap, Umeå universitet Telefon: 090-786 77 09 Mobil: 070- 999 22 89
E-post: p-o@cs.umu.se

Redaktör: Ingela Hjulfors Berg