Publicerad: 2019-05-24

Forskningen i fokus – mitt på torget

NYHET I lördags var det dags för Umeås andra upplaga av Soapbox Science. Det är eventet som tar forskningen till folket och belyser ojämställdheten inom forskarvärlden. Genomslaget i media blev stort, både för forskning i allmänhet och kvinnor inom forskning.

– Det var jätteroligt! Det var en fantastisk känsla att hjälpas åt och lyfta varandras forskning. Sammantaget så blev det en väldigt lyckad tillställning, säger Malin Linder Nording, biträdande universitetslektor på Kemiska institution, som var en av de kvinnliga föreläsarna från Umeå universitet.

Mer än 200 personer spenderade sin lördag med att lyssna till kvinnliga naturvetenskapliga forskare från Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet som under tre timmar delade med sig av sin forskning mitt på Renmarkstorget i Umeå.

Konceptet Soapbox Science bygger på formatet från Speaker's Corner i Hyde Park i London, som är en historisk arena för offentliga tal och diskussioner. I Umeå arrangeras Soapbox Science av SLU, Umeå universitet och Umeå kommun.

Coachning i framträdande

Arrangörerna, eldsjälen Navinder Singh samt Susanna Bergström och Sabine  Pfeffer och Sabrina Dressel (alla från Institutionen för vilt, fisk och miljö vid SLU) hade gjort ett mycket ambitiöst jobb bakom kulisserna, med hjälp från volontärer.

Alla föreläsare hade fått coachning inför eventet och fått träna sina presentationer flera gånger. Det var värdefullt att få träning i public speaking, menar Malin Linder Nording.

– Det som har varit speciellt med just det här formatet är att vi har fått ge feedback på varandras presentationer, så när det väl gällde så hade vi det i ryggen så att säga. Vi har också haft fokus på att vara kreativa när det gäller vad som kan funka på torget. Det är så lätt att fastna i sina vanliga hjulspår annars. Nu gällde det att kommunicera ganska svåra begrepp på ett lättförståeligt sätt. Vissa använde legobitar och hopprep till exempel, för att illustrera DNA. Andra visade bilder från fältförsök och en av talarna hade satt upp ett tält och hade med sig djurspillning, säger hon.

Själv hade Malin hängt upp spypåsar för att illustrera hur många gånger en gravid kvinna med Hyperemesis gravidarum kräks per vecka. Hennes forskning handlar om gravt graviditetsillamående.

Andra ämnen som belystes var allt mellan naturvårdsbränningar och laxvandring till genetik hos såväl skog som djur.

Frågvis publik

Evenemanget höll till på Renmarkstorget under tre timmar och det var fyra talare varje timme på varsin låda – det är den lådan som kallas soapbox. Föreläsarna försökte varva sina presentationer, så att alla inte pratade samtidigt, utan publiken fick möjlighet att gå runt från station till station.

– Det blev en 10-15 minuter lång presentation för min del. Jag fick många frågor både i direkt anslutning till föredraget, men också mellan mina föredrag. Det beror nog på att graviditetsillamående är ett ämne som berör många. Samtidigt är det ganska personligt, så många ville prata med mig på tu man hand. Det var roligt att kunna sätta in forskningen i ett sammanhang och förklara hur andras forskning har banat väg för min. Jag tror att många fick med sig en större förståelse för hur det funkar i forskarvärlden, inte bara mer kunskap om olika ämnen. Förhoppningsvis har vi också inspirerat någon att välja forskaryrket. Eftersom vi ville utmana stereotypa föreställningar om forskarvärlden, så hoppas jag att vi öppnat upp för en vidare föreställning om vad en forskare gör och hur hen ser ut.

– Jag får erkänna att jag var skeptisk till en början, mest för att jag inte riktigt förstod vad jag skulle göra och hur arrangemanget fungerade. Men nu när jag sett hur genomtänkt och professionellt arrangörerna har jobbat med detta, så är jag gärna med igen. Jag rekommenderar fler att ta chansen!

Stort mediegenomslag

Soapbox Science har synts flitigt i media de senaste dagarna. Här är exempel på nyhetsinslag:

Malin Linder Nording, Umeå universitet, på lokala nyheterna SVT, 17 maj (det lokala reportaget blev ett inslag på Rapport samma kväll)

Therese Löfroth, SLU, på lokala nyheterna SVT, 18 maj

Heidi Hansson, vice rektor på Umeå universitet, på lokala nyheterna SVT, 18 maj