Publicerad: 2013-03-26

Forskningens dag 2013 gav svar på frågor om cancer

NYHET Frågorna från allmänheten var många under Forskningens dag 2013 när forskare från Umeå universitet berättade om det senaste på forskningsfronten inom ämnet cancer. I år genomfördes seminariedagen både på campus i Umeå och vid Länsmuseet Murberget i Härnösand.

Under Forskningens dag, som i år gick under temat Cancerforskning på nya vägar, presenterade forskare från Umeå universitet sina resultat och idéer om cancerforskning för allmänheten. Forskarna berättade bland annat om forskningen om DNA och cancerutveckling, kostens komplicerade betydelse vid cancerutveckling, möjligheterna att förebygga och behandla cancer, samt möjligheterna att hämma tumörtillväxt.

Under ledning av TV-journalisten Sverker Olofsson, som även är medicine hedersdoktor vid Umeå universitet, medverkade forskarna även i en paneldebatt, där åhörarna ställde frågor om allt från vad som händer cellerna vid tumörutveckling, om orsakerna till att cancer utvecklas, till frågor framtidens diagnos- och behandlingsformer vid cancersjukdom.

Forskningens dag 2013 spelades in av UR Kunskapskanalen. Datum för sändningen meddelas senare. Seminariedagen kommer även ut i bokform. Lämna namn och adress i kontaktformuläret här intill, så får du boken kostnadsfritt hemskickad till dig när den är klar.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz