Publicerad: 2023-01-23

Forskningsbidrag från Barndiabetesfonden

NYHET Ulf Ahlgren har beviljats ett forskningsbidrag från Barndiabetesfonden på 829 300 kr för år 2023.

Ulf och hans kollegor forskar för att förstå hur de insulinproducerande cellerna i bukspottskörteln påverkas av typ 1-diabetes. Genom en ny metod för optisk avbildning kan forskargruppen färga in olika celltyper och skapa högupplösta 3D-bilder av mindre delar bukspottkörteln, inklusive de insulinproducerande cellerna. 3D-bilderna kan sedan kan sättas samman i en dator för att återskapa hela det mänskliga organet, ungefär som ett tredimensionellt pussel i vilket man på förhand vet var varje bit ska sitta. Förhoppningen är att projektet ska bidra till förståelsen av bukspottkörteln och hjälpa till att utveckla nya behandlingar för typ 1-diabetes.

Förebyggande forskningsprojekt 2023 (barndiabetesfonden.se)