Publicerad: 2017-05-31

Forskningsministern medverkar i klimatseminarium

NYHET Onsdagen den 7 juni besöker Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, Umeå universitet och seminariet Kunskap i samverkan. Seminariet är en del av en nationell seminarieserie med utgångspunkt i den forskningspolitiska proposition som regeringen presenterade 2016.

Seminarieserien tar sitt avstamp i de centrala samhällsutmaningarna: digitalisering, klimat, hälsa/life science och ett hållbart samhällsbyggande, samt hur universitet och högskolor kan möta dessa genom utbildning, forskning och samverkan med samhället i stort. Vid seminariet i Umeå är fokus på klimatfrågor och Helene Hellmark Knutsson håller ett inledande anförande som följs av korta föredrag av forskare vid Umeå universitet, samt en paneldiskussion med externa aktörer.

Seminariet är öppet för studenter, personal och allmänheten. Ingen föranmälan krävs.

Tid: 7 juni kl. 13.00-16.00
Plats: Vardagsrummet, Humanisthuset

Kl. 13.00
Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet hälsar välkommen

Kl. 13.05
Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning inledningstalar

Kl. 13.25
Peter Sköld, klimatambassadör Västerbotten, professor vid Umeå universitet

Kl. 13.30Vad händer i Arktis när klimatet blir varmare?
Jan Karlsson, professor, Climate Impacts Research Centre (CIRC), Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap, Umeå universitet

Kl. 13.50Using Integrated Assessment models to investigate climate change impacts and policie
Kelly de Bruin, universitetsadjunkt, Handelshögskolan Umeå universitet och Centrum för miljö- och naturresursekonomi (CERE)

Kl. 14.10Kort bensträckare