Publicerad: 2022-06-03

Forskningsplattform för talanalys förenklar nationella samarbeten

NYHET Forskningsplattformen Visible Speech (VISP) är ett verktyg som ska lösa säkerhetsproblem som uppstår inom forskning som behandlar inspelat tal. Plattformen kommer att förenkla nationella samarbeten eftersom det går att arbeta direkt mot det ljudinspelade materialet utan att riskera att det sprids vidare.

Text: Sandra Lundström

– Syftet med Visp är att erbjuda en säker och isolerad plattform som gör det tryggt och enkelt för forskare eller forskargrupper att samarbeta kring ljudinspelade intervjuer, säger Fredrik Karlsson, universitetslektor vid Institutionen för klinisk vetenskap och också knuten till Humlab.

– Plattformen unik och gruppen som har jobbat med att ro den i land har gjort ett fantastiskt jobb!

Ljudinspelning av tal är en personuppgift och kan räknas som en känslig personuppgift beroende på anledningen till att talaren har spelats in, och ljudinspelningens innehåll.

VISP bygger på två nivåer; den yttre nivån är en öppen plattform som inte lagrar data; den inre nivån ger användare möjlighet att ladda upp, göra akustisk signalanalys, lyssna på och notera, samt analysera talmaterial.

För att få tillgång till plattformen ansöker forskare om en projektyta efter godkänd etikprövning. Inom den yttre nivån finns också tjänster och web-applikationer som distribueras från plattformens server, men som körs på användares egen dator utan någon fortsatt koppling till plattformen och därför kan användas anonymt av alla.

Vid Umeå universitet har arbetet med VISP letts av Humlab.

VISP finansieras av Vetenskapsrådet genom Nationella språkbanken och Swe-Clarin-konsortiet som utvecklar och tillgängliggör digitala metoder och material inom humaniora och samhällsvetenskap.

Gå till VISP

Välkommen på VISP-mingel

Den 10 juni kl. 14.00 bjuder Humlab in anställda och studenter till ett mingel för att berätta mer om möjligheterna med VISP. Vi bjuder på dryck och tilltugg.

Plats: Humlab, Humanisthuset

Ingen anmälan behövs.