Publicerad: 2018-10-04

Första dagen för nyanlända lärare

NYHET Den 1 oktober startade tredje omgången av Snabbspåret. De förväntansfulla deltagarna står nu inför ett halvår av intensiva studier och praktik.

Text: Per Melander

Som namnet antyder syftar utbildningen till en snabbare väg till läraryrket för nyanlända som redan har en lärar- eller förskollärarexamen med sig när de kommer till Sverige. Vissa av deltagarna har redan praktiserat eller vikarierat i svenska skolor, för andra är utbildningen det första steget in i den svenska skolan.

Alhan Alsayed Ali kom till Sverige för tre år sedan och bor nu i Hoting.

– Min dröm är att få undervisa i arabiska, säger Alhan. Medan jag väntade på mitt uppehållstillstånd arbetade jag som läxhjälp i engelska och arabiska ett par timmar i veckan på en skola.

Innan Alhan själv sökte utbildningen visste hon vad utbildningen innehåller och har på nära håll sett hur utbildningen kan leda till arbete. Hennes man deltog i första omgången av Snabbspåret.

– Nu arbetar han som modersmålslärare och på fritids. Han fick ett arbete redan innan utbildningen var klar, berättar Alhan.

Möta lärarbristen

Syftet med utbildningen är att förkorta vägen in på arbetsmarknaden. Idag råder stor brist på lärare.

– I och med den här utbildningsomgången har vi gett över hundra nyanlända möjlighet att närma sig sitt mål att arbeta i skolan, säger Irene Sedlacek som är samordnare för Snabbspåret. Vi vet att många av de tidigare deltagarna redan arbetar i skolan.

Media var på plats

Radio och TV var på plats för att bevaka uppstarten.

Se SVT:s nyhet om Snabbspåret

Text: Marie Oskarsson

Fakta om Snabbspåret

Utbildningen är 26 veckor lång, med träffar i Umeå en gång i månaden. Däremellan sker all undervisning via lärplattform.

Det krävs inga kunskaper i svenska för att börja på utbildningen. Utbildningen ges därför på både arabiska och svenska. Svenskstudier sker parallellt med teoretisk utbildning och praktik. Utbildningen ger inte behörighet eller examen.

Under utbildningen görs individuella studieplaner för hur deltagarna ska nå målet att bli behöriga lärare i Sverige.

Snabbspåret genomförs i samarbete mellan arbetsmarknadens parter – Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, SKL, Almega tjänsteföretagen och Arbetsförmedlingen och Göteborgs universitet, Linköpings universitet, Malmö universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet och Örebro universitet.

Vid Umeå universitet är det Lärarhögskolan som ansvarar för utbildningen

För mer information, kontakta:

Irene Sedlacek
irene.sedlacek@umu.se