Publicerad: 2015-05-05

Första nätverksträffen för doktorander inom Law and Society

NYHET Dagen innan konferensen Law's Ability to Produce Gender Equality samlades några doktorander ur det nystartade nätverket “Nordic network for doctoral students in law and society” för ett första möte.

En av initiativtagarna, Johanna Jers, förklarar att idén med ett nätverk kom ur en önskan om att träffa andra doktorander som studerade inom samma fält.

-På konferenser blev det ofta så att man träffade seniora forskare och för att kunna växa som doktorand är det bra att få ta del både av seniora forskare men även av personer i samma position som sin egen och intresset har varit stort, av 30 tillfrågade är nu 17 med i nätverket.

Två av initiativtagarna tillhör genusforskarskolan och deras upptaktsträffar och internat har varit inspirerande menar Johanna Jers och förklarar att mycket sker i just i det personliga mötet med andra.

En som ytterligare bidrog med inspiration denna första nätverksträff var Bodil Formark, fd. doktorand vid genusforskarskolan, som blivit inbjuden för att berätta om hennes erfarenheter av att bygga upp nätverket FlickForsk! Bodil framhöll fördelarna med träffar, framförallt i starten av ett nätverk och delade med sig av sina bästa tips för att söka bidrag för att genomföra detta.

På bilden ser vi Kathleen Lahey från Queen's University, Canada i samtal med Elin Jonsson, doktorand vid Juridiskt Forum under nätverksträffens fikarast.

Redaktör: Emma Skog