Publicerad: 2008-01-29

Första studenterna utexaminerade på internationell utbildning

NYHET Konkurrensen om platserna på programmet är stenhård, och studenterna kommer från hela världen för att läsa Strategic Project Management. Nu har den första kullen tagit examen vid Handelshögskolans Erasmus Mundus-program.

Programmet Strategic Project Management är unikt i sin uppläggning med studier vid tre olika universitet: Heriot Watt University i Edinburgh, Politecnico di Milan i Milano och Handelshögskolan vid Umeå universitet. Utbildningen finansieras av EU, och är erkänt som ett så kallat Erasmus Mundus-program.

– Det känns mycket stimulerade att arbeta med detta program. Studenterna kommer från hela världen och de har läst en termin vid var och ett av de tre medverkande universiteten, säger Anders Söderholm som är programansvarig från Handelshögskolans sida.

Senaste antagningsomgången sökte mer än 800 personer, och det är de 26 som antogs som nu tagit sin examen efter tre terminers studier. De kommer från 14 olika länder, exempelvis Brasilien, Mexico, Nepal, Malaysia, Thailand, Kina och Vietnam.

– På Handelshögskolan har vi under många år byggt upp en gedigen kompetens inom projektforskning som vi nu kan dela med oss till internationella studenter, säger Tomas Blomquist, som är en av de medverkande lärarna på programmet.

Erasmus Mundus är ett EU-program för samarbete och internationell rörlighet inom ramen för högkvalitativa europeiska internationella masterprogram. Ett viktigt syfte med Erasmus Mundus är att öka attraktiviteten för studier i Europa bland länder utanför den Europeiska Unionen. För att uppnå det så kan utomeuropeiska studenter erhålla ett särskilt stipendium om de antas till ett Erasmus Mundus program utöver att programmen marknadsförs gemensamt via den Europeiska Unionen.

Mer information finns på programmets hemsida: www.mspme.org

Kontakta gärna: professor Anders Söderholm, Handelshögskolan, Umeå universitet, Tel: 070-654 9046

Redaktör: Camilla Nilsson