Publicerad: 2013-06-04

Första styrelsemötet med ny ordförande

NYHET Pär Boman, verkställande direktör och koncernchef för Handelsbanken, är ny ordförande för Umeå universitets styrelse. I morgon leder han sitt första styrelsesammanträde.

– Kunskaps- och utbildningsfrågor intresserar mig mycket, jag arbetar ju själv i ett företag vars hela framgång bygger på just medarbetarnas goda kunskaper. Dessutom, mitt arbete på Handelsbanken – med 461 kontor över hela landet, ingen bank har fler – gör att jag också mycket intresserad av inblick och kunskap om verksamheter utanför de tre storstadsregionerna, berättar Pär Boman.

Umeå universitet är ingen ny bekantskap för Pär Boman. För fyra år sedan utsågs han till hedersdoktor vid Umeå universitet.
– Jag har ett mycket stort förtroende för universitetets ledning och deras arbete med att leda och utveckla verksamheten. Styrelsens uppgift är att stödja den verkställande ledningen, säger han.

Pär Boman är uppvuxen i Linköping och har en ekonomexamen från Linköpings universitet, Umeå universitets alliansuniversitet. 1991 började han arbeta inom Handelsbanken, bland annat som kontorschef i Norrköping. 1998 utsågs han till vice VD och som chef för Handelsbanken i Danmark. Mellan 2002 och 2005 var han chef för den internationella bankverksamheten och investmentbanken – Handelsbanken Capital Markets. I april 2006 tillträdde han arbetet som verkställande direktör och koncernchef för Handelsbanken.

I fjol utsågs Pär Boman till Årets ledare för att ”framsynt och utan åthävor lotsat sin koncern genom en djup finanskris”. Han beskrivs som en skicklig yrkesman i sin bransch och som en person som är duktig på att engagera människor i sin omgivning på ett positivt sätt.
– Jag ska försöka bidra till ett effektivt styrelsearbete och ge duktiga människor möjlighet att göra ett bra arbete och lösa sina uppgifter på sitt eget sätt, poängterar Pär Boman.

Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet, tackar den gamla styrelsen för att de med stort engagemang starkt bidragit till universitetets framgångar.
– Jag ser också mycket fram emot samarbetet med Pär Boman och de övriga ledamöterna i den nya styrelsen. De representerar en stor bredd och tyngd, och har erfarenheter från skilda bakgrunder och verksamheter, säger Lena Gustafsson.

Relaterad information

Klart med nya ledamöter till Umeå universitets styrelse Handelsbankens VD blir hedersdoktorer

Redaktör: Karin Wikman