Publicerad: 2015-10-27

Förverkliga drömmar med Högskoleprovet

NYHET De som konstruerar och de som skriver proven drivs av samma mål - att skapa förutsättningar för ökad kunskap och utveckling för andra och för egen del.

Anoma Suwaphanwatana

Höstens högskoleprov genomfördes på 120 platser runtom i landet. Fler än 70 000 anmälde sig till höstens prov varav 1904 anmälde sig till Umeå. Anoma Suwaphanwatana var en av de som skrev Högskoleprovet i Aula Nordica, Umeå den 24 oktober 2015.

Anoma, 23 år, vill bli läkare och skriver provet för tredje gången. För varje år har hon förbättrat sina provresultat. Hon tycker att orden, det verbala är det svåraste med proven. I övrigt uppskattar hon frågorna i stort.
– Jättebra med Högskoleprov för alla som skriver får chansen att komma in på universitetet och att det ges tillfälle att få sin drömutbildning, säger Anoma.

Provet skapas i huvudsak i Umeå

Högskoleprovet skapas till största delen vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet. En mindre del av provet konstrueras i Göteborg.

Per-Erik Lyrén

Per-Erik Lyrén är projektledare för utvecklingen av Högskoleprovet vid institutionen. Han tycker att frågor kring prov och tester, och beteendevetenskapliga mätningar rent generellt, är otroligt spännande.
– Även om arbetet med Högskoleprovet är detsamma från termin till termin så händer det alltid oväntade och spännande saker. Denna dubbelhet, att jobbet är både förutsägbart och inte på en och samma gång, är tilltalande, säger Per-Erik Lyrén.

Urvalsinstrument till högre utbildning

Provet har använts som urvalsinstrument till högre utbildning sedan 1977 och fram till 1991 för vissa grupper av sökande. Så kallade 25/4:or – minst 25 år gamla, med minst 4 års arbetslivserfarenhet – kunde göra provet för att styrka sina kunskaper.

Sedan 1991 sker urvalet till studieplatser i högskolan antingen utifrån de sökandes betyg från gymnasieskolan eller utifrån deras resultat på högskoleprovet. Nuförtiden är provet mer ett sätt att kunna söka i fler urvalsgrupper och på så sätt ha större chans att bli antagen.

Från 2006 har Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap haft i uppdrag att utveckla och pröva ut nya delprov för högskoleprovet. Målsättningen var att skapa en jämn fördelning mellan antalet verbala och antalet kvantitativa uppgifter vilket resulterade i en ny provsammansättning från 2011.

Arbetet med att framställa ett högskoleprov är mycket omfattande. De 14 anställda som ingår i arbetet består av projektledare, provutvecklare, projekt- och ekonomiadministratörer, systemutvecklare och forskare.

Fusk

I samband med höstens prov kom tips om organiserat fusk in till Universitets- och högskolerådet. I de fall fusk konstaterats av lärosätena så rapporteras detta in till högskoleprovsgruppen i Umeå, som i sin tur tar ser till att dessa personer inte får något resultat på provet.

Mera information om Högskoleprovet

Universitets- och högskolerådet Allt om högskoleprovetStudera.nuSå går det till att skriva ett högskoleprov

Om högskolefusket i media:

Dagens Nyheter HD Helsingborgs Dagblad

Redaktör: Maja Bonta