Publicerad: 2014-11-24

Fotboll för alla

NYHET Elitidrottsstudenter och Idrottsstudenter har möjligheten att kostnadsfritt lyssna på föreläsningen "Fotboll för alla". Projektet Fotboll för alla drivs av AIK Fotboll, materialet är tänkt att fungera som ett verktyg som kan hjälpa tränare att jobba för en miljö där alla kan känna sig välkomna och trivas i.

Fotboll för alla är ett utbildningsmaterial som riktar sig till tränare för lag i åldrarna 7-19 år, som tas fram inom ramen för ett tvåårigt arvfondsprojekt som drivs i AIK fotboll. Materialet bygger på fem stycken filmer samt en rad övningar och är tänkt att fungera som ett verktyg som kan underlätta för tränare att jobba för en miljö där alla kan känna sig välkomna och trivas, förebyggande mot homofobi, sexism, rasism och transfobi. Materialets kärna är att se över de mikrohandlingar vi utför varje dag i fotbollsvardagen, i fotbollens alla rum.

Sofia B. Karlsson, projektsamordnare, och Camilo Laserna, ansvarig för AIK:s värdegrundsarbete AIK Stilen, visar några av filmerna samt övningarna och berättar om hur ett normkritiskt arbete i fotbollslag kan komma att påverka laget positivt, både vad gäller mående och resultat samt hur detta kan integreras i fotbollsträningen på ett roligt och utvecklande sätt.

Föreläsningen vänder sig till Dig som studerar på en idrottsrelaterad utbildning eller som är elitidrottsstudent vid Umeå universitet.Datum: onsdag den 26 november 2014Tid: 15.00–16.30Lokal: IKSU Sport, LuxemburgFöreläsningen är gratis för studenter.
Begränsat antal platser, först till kvarn gäller… Anmälan senast den 24 november via mail till: anna-karin.eriksson@umu.se.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson