Publicerad: 2010-11-17

Frågestund på campus med amerikanske ambassadören och Maud Olofsson

NYHET På torsdag den 18 november får Umeå universitets studenter möjlighet att ställa frågor till, och lyssna på, den amerikanske ambassadören Matthew W. Barzun samt närings- och energiminister Maud Olofsson.

Ambassadören kommer tillsammans med Maud Olofsson att hålla en frågestund, en Q&A session, i Hörsal A, Lindellhallen, Samhällsvetarhuset, klockan 13-14 dit både studenter och anställda är välkomna.

Matthew Barzun, USA:s ambassadör, på väg till Umeå med en mobil ambassad.

Under torsdagen kommer inte bara ambassadören utan en liten del av USA till Umeå. Amerikanska ambassaden är ute på en "Road show", bland annat för att göra ambassadens tjänster lättare att nå och för att lära mer om Sverige utanför Stockholm. Umeå är det första stoppet på resan.
– Vi tror att det finns många människor ute i landet som är intresserade av att komma i kontakt med ambassaden. Men, alla har inte samma möjlighet att besöka oss i Stockholm och därför vill vi istället komma till dem, säger Matthew Barzun, USA:s ambassadör i Stockholm.

En tillfällig ambassad kommer under torsdag att finnas i Umeå Folkets Hus. Alla intresserade umebor är välkomna dit mellan kl 9.00 och 17.00 för att ställa frågor och få tips. Det kan till exempel handla om resande till USA, studier och arbete eller kanske möjligheter till affärskontakter i landet.

Kultur- och hållbarhetsfrågor i fokus

På torsdag morgon kommer ambassadpersonalen att träffa inbjudna ledare, studenter, konstnärer och andra invånare. Under ett möte ska de diskutera kultur, mångfald och engagemang som viktiga drivkrafter för hållbar samhällsutveckling. Det finns ett intresse från ambassadens sida att lära mer om Umeå och Umeås utveckling, menar Matthew Barzun.

Dagen inleds med pannkaksfrukost och följs av en paneldebatt med speciellt inbjudna gäster som fokuserar på kultur och kulturhuvudstadsåret samt hållbarhetsfrågor. I panelen medverkar förutom ambassadören, Lena Gustafsson, Umeå universitets rektor samt landshövding Chris Heister.Sedan åker ambassadören till universitetet för en ”thinking outside the box – lunch” där ambassaden bjuder rektor och inbjudna studenter på lunchlåda och utbyte av idéer.
Ett besök på Humlab hinns också med innan frågestunden i Hörsal A tar vid.

Besök är också inplanerade på olika platser runt om i stan. Ambassaden ska förutom universitetet besöka företag och andra myndigheter.

Läs mer om ambassaden besök via Facebook och Twitter på ambassadens webbplats

Redaktör: Carina Dahlberg