Publicerad: 2013-04-24

Frågvisa sjätteklassare får svar av forskarna

NYHET Varför finns spindlar? Är rymden rund? Varför är inte alla snöflingor likadana? Kan man odla fram fyrkantiga tomater? Frågorna är många när sjätteklassare sätter forskarna i Levande frågelådan i arbete. Torsdag den 25 april i Aula Nordica får eleverna kluriga svar på sina funderingar.

Drygt 600 sjätteklassare och deras lärare från ett 20-tal skolor kommer att besöka Levande frågelådan. De flesta klasserna kommer från Umeås närområde, längst väg åker eleverna från Vilhelmina, för att delta i arrangemanget.– Naturvetenskap är kul och barn är nyfikna. Det är denna kombination vi odlar i Levande frågelådan, säger Lennart Johansson, projektledare.
Många frågor om djurSjätteklassarna har fått skicka in sina frågor i förväg. Många frågor handlar om rymden, människan, djur och natur. I Aula Nordica på Umeå universitet får eleverna sedan möta forskarna som svarar på ett urval av frågorna. I forskarpanelen ingår Catarina Rudälv, matematiker, Patrik Norqvist, rymdfysiker, Bent Christensen, ekolog, Christian Bigler, geovetare, Magnus Wolf-Watz, kemist, Agneta Bränberg, elektronikexpert, och Stefan Jansson, växtforskare. Moderator och konferencier är Staffan Ling.Levande frågelådan är ett samarbete mellan universiteten i Umeå, Stockholm, Göteborg, Linköping, Uppsala och Lund samt Vetenskapsrådet.
Tid: 25 april kl 10-12 (efter frågestunden fikar och minglar barn och lärare i Brashörnan)
Plats: Aula Nordica, Umeå universitet

Läs mer om Levande frågelådan

Intresserade journalister är välkomna att delta!

För mer information, kontakta gärna:Lennart Johansson, projektledare, teknisk-naturvetenskapliga fakultetenTelefon: 090-786 64 78, 070-206 35 64
E-post: lennart.johansson@adm.umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog