Publicerad: 2018-02-26

Framgångsrik helg för elitidrottsstudenter vid OUC

NYHET Under helgen har flera elitidrottsstudenter vid Orienteringens utvecklingscentrum (OUC), Idrottshögskolan, visat framfötterna i såväl Student VM som vid SM-tävlingarna i Östersund.

Under helgen har elitidrottsstudenter vid Orienteringens utvecklingscentrum (OUC), Idrottshögskolan, stått på startlinjen i såväl Student-VM och SM i grenen skidorientering.

Elitidrottsstudent Sixten Walheim bronsmedaljör i Student-VM

Student VM har under dagarna 21-25 februari arrangerats i Tartu, Estland. I den svenska truppen fanns elitidrottsstudenterna Sixten Walheim, Emma Bergström, Isabel Salén och Klara Yngvesson representerad.  I gårdagens avslutande VM-tävlingar, medeldistansen, vann elitidrottsstudent Sixten Walheim bronsmedaljen. I damklassen slutade elitidrottsstudent Emma Bergström 5:a på samma distans.

SM-medaljer till elitidrottsstudenter vid OUC

Vid SM i Östersund tog elitidrottsstudent Frida Sandberg och Evelina Wickbom silver respektive brons i lördagens sprinttävlingar. Under söndagens SM-tävlingar i grenen långdistans vann Frida Sandberg SM-guld, Evelina Wickbom SM-silver och Andrea Wickbom SM-brons. Elitidrottsstudent Markus Lundholm vann SM-guld i herrarnas långdistans och Elitidrottsstudent Erik Blomgren knep bronsmedaljen.

- SM-guldet är mycket värdefullt för mig. Efter EM i Bulgarien var jag lite tveksam till min egen förmåga. Kul, inte minst för mig själv, att få visa att jag kan åka bra. Det är mitt första SM-guld så det är stort, säger Markus Lundholm.

För flera av senioråkarna vid OUC väntar världscupavslutning i USA under dagarna 6-10 mars.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson