Publicerad: 2015-04-01

Framgångsrik på egna ben

NYHET Onsdagen den 15 april arrangerar Idrottshögskolan tillsammans med Umeå IK FF föreläsningen Framgångsrik på egna ben. Föreläsningen är gratis och vänder sig till idrottsstudenter samt till elitidrottsstudenter vid Umeå universitet.

Idrottshögskolan inbjuder tillsammans med Umeå IK FF alla studenter som läser en utbildning med idrottsrelevans samt elitidrottsstudenter vid Umeå universitet till en föreläsning som behandlar en elitförenings ekonomi, organisation och samverkan med omgivande föreningar, utbildningssamordnare (universitets- och gymnasienivå), offentlig sektor samt förbund. Den behandlar även sportsliga förutsättningar, målsättningar och samverkan med landslag. Föreläsningen hålls av Umeå IK FFs huvudtränare Maria Bergkvist, ordförande Sofia Lundberg samt klubbchef Mathias Johansson.

Umeå IK FF är en damallsvensk förening med juniorelitlag i F19 Svenska Spel och Division 2 Norra. Umeå IK FF är övertygade om att sportsliga framgångar kräver ett långsiktigt och hårt arbete både när det gäller fotbollen, ekonomi och organisation. För att nå hållbara sportsliga framgångar måste föreningen arbeta långsiktigt och skapa rätt sportsliga förutsättningar. Umeå IK FF ser fostring av egna talanger som nödvändigt att nå framgång och samtidigt agera under realistiska ekonomiska förutsättningar.

I början av 2010 lades riktningen i Umeå IK FF om och föreningen beslutade att satsa på egna talanger, utbilda spelarna med sikte på långsiktiga relationer och att ge dem en riktigt bra fotbollsutbildning. Genom detta målmedvetna och hårda arbete kan föreningen idag konstatera att de klarat av att genomföra många av de mål de satte upp 2010. Förutom den fotbollsmässiga utvecklingen anser Umeå IK FF det viktigt att också bidra till spelarnas förberedelser för livet efter fotbollskarriären. Därför arbetar föreningen aktivt med kombinationen fotbollsutveckling och utbildning. Om spelaren vill komplettera fotbollen med en satsning på högre utbildning eller med en arbetslösning finns goda förutsättningar till detta. Samarbetet med Idrottshögskolan vid Umeå universitet och möjligheten till ”Dubbla karriärer” är
en viktig del i detta arbete.

Datum: 2015-04-15
Tid: 15.00 - 17.00
Plats: Iksu sport, Luxemburg
Föreläsningen är gratis och vänder sig till Dig som studerar på en idrottsrelaterad utbildning eller som är elitidrottsstudent vid Umeå universitet.

Begränsat antal platser, sista anmälningsdag 13 april. Anmälan sker till Anna-Karin Eriksson. Ange vilket program du läser i din anmälan.

Pga. för få anmälda kommer föreläsningen Framgångsrik på egna ben i stället ges under hösten 2015.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson