Publicerad: 2005-11-30

Framgångsrika idrottsklubbar i fokus på Idrottens dag

NYHET Idrott på elitnivå handlar allt mer om underhållning och att tjäna pengar, och en sådan verksamhet kräver nya kompetenser. När Idrottshögskolan firar Umeå universitets 40-årsjubileum den 5 december är temat ”Organisationen bakom framgångsrika klubbar”.

Idag säljs inte bara själva idrottstävlingen eller matchen, elitklubbar tjänar också mycket pengar på att sälja souvenirer och anordna specialarrangemang. Att ha hand om en elitinriktad verksamhet kräver också en ny typ av kompetens jämfört med förr, och kommersialiseringen kräver att idrottsledarna professionaliseras.

Den 5 december bjuder Idrottshögskolan i Umeå, Elitidrottscentrum Norr och Umeå Fritid in till Idrottens dag med temat ”Organisationen bakom framgångsrika klubbar”. Under dagen går det att lyssna på föreläsningar med titlarna ”Framgångsfaktorer inom idrotten i Västerbotten”, ”Framgångsrika klubbar” och ”Klubben som varumärke”, och på kvällen ordnas också en paneldiskussion under rubriken ”Idrotten som utvecklingsfaktor”.

Deltar gör bland annat Susanne Granberg, UIK, Lennart Holmlund, kommunalråd Umeå, Sten Söderman, professor i företagsekonomi vid Stockholms universitet, och Niklas Olovzon, Sport & Brands. Fullständigt program finns på sidan:
www.umu.se/samfak/idrottshogskolan/aktuellt/idrottsdag.html

Varmt välkommen den 5 december kl. 14.45–21.00, Franke-salen, Iksu.

Fri entré, men begränsat antal platser.

För anmälan och mer information, kontakta:

Lena Sandlin-Hedman,
Tel. 090-786 95 95, e-post: lena.sandlin-hedman@adm.umu.se

Thomas Wallgren,
Tel: 090-17 54 21, e-post: thomas@elitidrott.nu

Umeå universitetet invigdes år 1965. Under de första åren hade universitetet 2 000–3 000 studenter fördelade på tre fakulteter. I dag är universitetet internationellt framstående inom flera forskningsområden och har 28 000 studenter fördelade över fem fakulteter. Under hela 2005 firas jubileet med olika evenemang.

Redaktör: Camilla Nilsson