Publicerad: 2018-04-18

Framstående malariaforskare tar över molekylärt infektionslab

NYHET Oliver Billker har utsetts till ny föreståndare för MIMS, The Laboratory för Molecular Infection Medicine Sweden, vid Umeå universitet. Billker arbetar idag i Cambridge och har tidigare varit verksam i Berlin.

Text: Ola Nilsson

– Jag är mycket glad att Oliver Billker har accepterat erbjudandet från Umeå. Hans enastående vetenskapliga kompetens, omfattande internationella nätverk och utmärkta ledarskap kvalificerar honom perfekt för att leda detta mycket framgångsrika institut, säger MIMS styrelseordförande professor Carl-Henrik Heldin.

Oliver Billker kommer att tillträda som föreståndare vid MIMS 1 oktober då han efterträder Bernt Eric Uhlin som har lett MIMS sedan det startades 2007. Billker har tidigare rekryterats till en professur vid Institutionen för molekylärbiologi, där MIMS och flera av dess forskargrupper är lokaliserade.

Oliver Billkers egen forskning just nu handlar om hur olika arter av parasiter som sprider malaria sprider sig mellan myggor och människor eller djur. Att förstå spridningen av malaria är en nyckel till att utveckla strategier för att förebygga sjukdomen som dödar nästan en halv miljon människor varje år.

– Från början av sin historia har Umeå universitet byggt upp en stark infektionsforskning som jag själv blev medveten om under mina doktorandstudier i London. MIMS har sedan det startades integrerat forskningen från Umeå i molekylär forskning i Europa, säger Oliver Billker om sin nya arbetsplats.

Även Umeå universitets rektor Hans Adolfsson är glad över rekryteringen av Oliver Billker till MIMS.

– Det är viktigt för Umeå universitet och MIMS att rekrytera välmeriterade forskare för att bibehålla och vidareutveckla den starka forskning som bedrivs här. Att vi nu får möjlighet att välkomna Oliver Billker som föreståndare vid MIMS känns väldigt positivt och det bekräftar också bilden av att MIMS vid Umeå universitet är en attraktiv forskningsmiljö, säger rektor Hans Adolfsson.

Oliver Billkers förordnande som föreståndare sträcker sig till 2024.

Om Oliver Billker

Oliver Billker, född i Tyskland, studerade biologi vid Freie Universität Berlin. Han tog sin doktorsexamen vid University of London för sin avhandling om "Reglering av gametogenes i malariaparasiter", som bygger på studier som han utförde på Imperial College i London. Billker var från 1999-2002 postdoktor vid Max Planck-institutet för infektionsbiologi i Berlin finansierad av ett EMBO Long Term Fellowship och - som Marie Curie-stipendiat - doktorand vid Imperial College i London. År 2003 blev han Senior Research Fellow och fem år senare Principle Researcher. Sedan 2007 är han Senior Group Leader på Wellcome Trust Sanger Institute och en av de ledande forskarna för PlasmoGEM-projektet inom Wellcome Trust Sanger Institute Malaria Program.

Oliver Billkers forskning vid Wellcome Trust Sanger Institute

MIMS webbplats

För mer information, kontakta gärna

Professor Bernt Eric UhlinFöreståndare MIMSTel. 090-785 67 31Mobil: 070-6757344