Publicerad: 2012-02-29

Framtiden redan mitt bland oss

NYHET Pekskärmar i bord och på väggar, kameror i ögonlinsen, fingeravtryck istället för betalkort, tv:n blir en dator och digitala spel styrs i stora rum med kroppsrörelser. När studenter vid Umeå universitet gör förutsägelser om framtidens digitala samhälle lyfter de fram både det som redan finns bland oss och annat som är mer spektakulärt.

Studenter på Digital medieproduktion vid Umeå universitet har under några veckor fördjupat sig i framtidens digitala mediesamhälle. Att förutsäga framtiden är en svår men viktig konst eftersom det ger kunskap om hur vi redan idag kan utforma vårt samhälle. Så kursen är intressant för dessa studenter som i sina framtida yrken kommer att arbeta med människors digitala vardagsliv och arbetsmiljöer. Men hur tänker då studenterna idag om framtidens digitala samhälle?

TV-apparatens framtid

Många av de förutsägelser som studenterna lyfter fram i sina redovisningar när kursen avslutas grundar sig i den vardag de själva står mitt i.

En grupp lyfter fram TV-apparatens utveckling. TV- och datorskärmar kommer att smälta samman till en enda skärm, den blir uppkopplad mot internet, tv-tablåer försvinner och ersätts med on- demandteknik.

Andra beskriver hur datorkraften kommer att finnas i ett moln på internet vilket innebär att ingen har en egen dator, det räcker med en skärm för att komma åt alla dokument och filer. Pekskärmar kommer att finnas inbyggda i bord och väggytor, och framtidens smartphone kan skapa hologram och användas som projektor för att visa bilder eller film.

Människokroppen möter det digitala

Spelen kommer att flytta ut från datorskärmen till det fysiska rummet och vi får en slags idrottshallar där spelarna interagerar med datorn och varandra med hjälp av kroppsrörelser.

Några grupper lyfter också fram möjligheten att använda människokroppen som en del av det digitala. Ett exempel är biometriska betalsystem där fingeravtryck ersätter betalkort eller framtidens digitala kamera i form av en digital lins som fästs direkt på människans öga och som kan ta bilder, filma, överföra bilder till datorn, live-streama osv.

Prövar framtidens pekskärmar redan nu

Att göra förutsägelser är en sak, att i verkligheten pröva deras trolighet är en annan. När redovisningen av kursen är klar tar därför InfoTech Umeå med sig de studenter som tittat närmare på framtidens pekskärmar till Apotekets nya automat som installerats vid Umeå studentkårs lokaler på universitetsområdet. I automaten går det att köpa receptfria läkemedel och andra populära apoteksvaror. Enligt Apoteket är detta ett tryggt sätt att öka tillgängligheten till apoteksvaror för konsumenter samtidigt som det förenklar försäljningen.

Uppgiften för studenterna är nu att granska automatens pekskärm för att se om vi redan idag kan se fungerande framtida gränssnitt mitt ibland oss. Och visst är det så. Skärmen får mycket gott betyg av Susanna Pörhölä, Linda Åldal, Jakob Carlbring, Saku Korosuo och Elin Boman. Efter ett snabbt test konstaterar de att pekskärmen är mycket intuitiv och lätthanterlig. Den här framtiden kan de tänka sig redan nu.
Spännande och tydlig

Här nedan är några av de kommentarer som studenterna gav under textet.

Linda Åldal: Spännande! Den här var hur bra som helst!

Elin Boman: Den är väldigt tydlig med stor text.

Saku Korosuo: Det är också bra att man kan få information och rådgivning.

Susanna Pörhölä: Ja, för att kunna se vilka läkemedel som passar.

Elin Boman: Det står tydligt var man ska trycka och hur man kan söka.

Jakob Carlbring: Man kan gå tillbaka till sökrutan, det är bra.

Susanna Pörhölä: Det är bilder med och det är bra. Det är också bra navigering.

Linda Åldal: Den är tydlig, lättanvänd, man förstår på en gång hur man ska göra.

Jakob Carlbring: Man borde kunna välja på engelska och finska också.
Nöjda inför framtiden

Slutomdömet sammanfattas i Susanna Pörhöläs kommentar: Den här är smidig om man ska ha medicin. Och dessutom är automaten mycket närmare än apoteket på sjukhuset.

Nöjda inför denna del av framtiden tackar studenterna för sig och återgår till studierna. Deras förutsägelse om framtidens digitala samhälle med pekskärmar överallt håller, menar de, samtidigt som de konstaterar att de själva kanske kommar att jobba med att utforma liknande skärmar i framtiden.

Redaktör: Mikael Hansson