Publicerad: 2016-01-14

Framtidens aktiebörs kan finnas i dina kläder och prylar

NYHET Måste finansiell information visas på en skärm? Teknik integrerad i prylar eller kläder kan göra komplex information mer tillgänglig och användarvänlig. Nu får studenter vid Umeå universitet chansen att kläcka framtidens lösningar i Sliperiets innovationslabb tillsammans med Cinnober.

Med start den 18 januari arrangerar Sliperiet, Cinnober och Uminova eXpression en två veckors ”makeathon challenge”, en utmaning där studenter utvecklar och bygger prototyper och applikationer för att visa finansinformation. Studenter från olika delar av universitetet får djupdyka i hur man kan visualisera och kommunicera komplex information från den globala finansmarknaden i det fysiska rummet.

– Sliperiet är en unik innovationsmiljö där man snabbt kan komma från idé till prototyp genom våra verkstäder. Makeathonet är ett bra exempel på hur Sliperiet möjliggör tvärvetenskapliga samarbeten mellan universitetets studenter och näringsliv, säger Marlene Johansson, föreståndare på Sliperiet.

I ett makethon blandas olika kompetenser i ett team, som får lösa svåra problem i en miljö med rätt utrustning. 3D-skrivare, laserskärare, elektronik samt traditionella såväl som digitala verktyg för textilier är några av de instrument som finns i Sliperiets FabLab och SoftLab. Men hjälp av dessa kan studenterna lätt ta fram prototyper för exempelvis bärbar och kroppsnära teknologi. Längs vägen får studenterna stöd och coachning, för att slutligen presentera sina lösningar inför en jury som utser en vinnare.

– Både vi och våra kunder är intresserade av att utforska mobila lösningar. Det kan till exempel innebära att man får informationen förmedlad genom vardagliga ting, som kläder eller bärbara smarta klockor. Men ännu bättre idéer kan komma fram i makeathonet, säger Alexander Sehlin, projektledare på Cinnober.

Under de två veckorna kommer Sliperiet och Uminova eXpression även att erbjuda deltagarna seminarier och utbildning inom affärsjuridik, affärsmodellering och presentationsteknik så att de får kunskap om att ta idéer vidare till egna bolag.

Anmälan:
Sista dag för anmälan är fredag 15 januari. Anmälan sker till sliperiet@umu.se. Märk anmälan ”Cinnober Makeathon”.

Kontakt:

Marlene Johansson, föreståndare Sliperiet072-533 99 21,
marlene.johansson@umu.se

Om arrangörerna

Sliperiet är en tvärdisciplinär och gränsöverskridande innovationsmiljö, där olika discipliner, branscher, akademi och näringsliv kan mötas. Sliperiet är en del av Umeå universitet och beläget på Konstnärligt campus.

Cinnober är ett svenskt IT-företag med inriktning mot finansiell teknologi. Företaget har kontor i Stockholm, Umeå, New York och London, varav 50 anställda i Umeå.

Uminova eXpression är en inkubator och testplattform i Sliperiet, som stödjer utveckling av företag inom kulturella, konstnärliga och kreativa näringar i tidiga skeden.

Text: Eva Antonsson
Foto makeathon: Pondus