Publicerad: 2022-12-16

Framtidens fusionsenergi kan bli dyrare än alternativen

NYHET För första gången har forskare med hjälp av fusion lyckats skapa mer energi än man tillfört i processen. Ett stort genombrott, förklarar Umeåfysikern Gert Brodin som ändå är tveksam till om fusion är framtidens energikälla. – Om 50 år kommer det antagligen att finnas andra alternativ som är bättre och billigare, säger han.

Text: Sara-Lena Brännström

Nyheten fick stort genomslag i media i veckan. Forskare vid ett laboratorium i USA har under ett försök fått ut mer energi än de stoppade in. Med hjälp av extremt starka lasrar har de lyckats med något man försökt i årtionden. Men vad innebär det egentligen?

Vi ställde sex frågor till Gert Brodin, professor vid Institutionen för fysik vid Umeå universitet.

Vad är fusion?

– Fusion är det som driver energiproduktionen i solen. Väteatomer slås samman till helium och då frigörs stora mängder energi. I kärnkraft talar man istället om fission, där klyver man atomkärnor medan här handlar det om att slå ihop dem.

Vad innebär det att forskare lyckats producera mer energi än de använt?

– Det är ett stort vetenskapligt genombrott, absolut, men man får inse att det är väldigt lång väg kvar. Även om man får ut mer energi än man stoppar in så måste man tänka på hur mycket energi man måste tillföra lasrarna som används, för att de ska leverera. Man får vara lite försiktig att börja hoppas på snabba lösningar. Nu när det pratas så mycket om energipriser vill man ju helst ha det klart innan våren. Men när jag började för 30 år sedan nämnde man samma tidsskalor som man gör nu, att det kommer att kunna användas "om 30 år".

Varför tar det så lång tid?

– Fusion är svårt. Den här typen av experiment är känsliga för det man kallar instabilitet. Det är som att försöka pressa ihop en géléboll med händerna och göra den väldigt liten, då glider det ut på sidorna mellan fingrarna.

När tror du att fusion kommer att användas som energikälla i stor skala?

– Mitt svar är väldigt tråkigt: Aldrig. Jag tror att vetenskapssamhället kommer att få det att fungera om 50 år men det är en annan fråga om det kommer att vara ekonomiskt lönsamt. Under den tiden kommer vi kanske på sätt att förbättra andra alternativ, som solceller eller vindkraft. Är tekniken för avancerad blir det väldigt svårt att få det att fungera till konkurrenskraftiga priser.

Hur ser forskningen ut i Sverige på det här området?

– Det finns forskning, framför allt i Stockholm, men där jobbar man med magnetisk fusion istället för tröghetsfusion. Man försöker stänga in plasmat, alltså gasen bestående av atomkärnor och fria elektroner, med magnetfält istället för att pressa ihop den med starka lasrar.

Vad är bättre med fusion jämfört med andra energikällor?

– Om man jämför med vanlig kärnkraft så har fusion två stora fördelar: Det blir inget radioaktivt avfall som vi måste hantera under lång tid och bränslet, tungt väte, kan man få från vatten. I praktiken är det alltså en outsinlig energikälla.

Gert Brodin