Publicerad: 2010-06-18

Framtidens spelutvecklare? Barn på HUMlab-kurs

NYHET HUMlab har den här veckan haft kurs i spelsutveckling för ovanligt unga studenter. Det är barn i årskurs 3 på Ålidhemsskolan och Östermalmsskolan som har fått lära sig bygga egna datorspel. Den 18 juni, på kursens sista dag, får barnen visa upp resultaten genom ett vernissage.

Barn som skapar dataspel i HUMlabBarnen har lärt sig att lösa logiska problem och har fått arbeta i grupper med att programmera enkla datorspel med programmet Game Maker. Det har varit mycket spelande, men inte enbart framför datorn utan även i form av fysiska aktiviteter. Detta för att understryka kopplingen mellan det fysiska och digitala.

Det är klasserna 3a och 3b på Minervaskolan, klass 3 på Ålidhemsskolan och klass 3 på Östermalmsskolan som har gått kursen, som har pågått mellan den 14:e och den 18:e juni 2010 i HUMlab vid Umeå universitet.

Kursen har letts av Carl-Erik Engqvist, konstnär verksam inom HUMlab, och Stephanie Hendrick, forskare som arbetar med datamedierad kommunikation och barn och ungas användning av video på internet.

Förhoppningen är att kursen skall ge barnen en känsla av att de själva har åstadkommit något, att de har lärt sig något nytt, och att detta skall ge dem inspiration och motivation att kombinera teknologi, kreativitet och förmågan att samarbete även i vardagen.

Vid frågor mejla Stephanie Hendrick, stephanie.hendrick@humlab.umu.se

Läs mer om kursen