Publicerad: 2009-05-04

Från Hertha till Darling – 150 år med kvinnors tidskrifter

NYHET I år firas tidskriften Hertha (1859-2009) runt om i landet. Med anledning av jubileet bjuder institutionen för kultur- och medievetenskaper in till en tidskriftskavalkad, fram till våra dagar.

I år har det gått 150 år sedan Tidskrift för hemmet gavs ut första gången. Denna tidskrift, som senare bytte namn och blev Dagny och sedan Hertha, kan ses som en startpunkt för kvinnotidskrifterna i Sverige. En mängd olika tidskrifter har sedan dess givits ut som synliggjort kvinnofrågor och bristande jämställdhet, fram till våra dagars Bang och Kvinnovetenskaplig tidskrift.

På initiativ av Årstasällskapet för Fredrika Bremer-studier uppmärksammas 150-årsminnet under året på olika platser i landet. I Umeå är det institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet, som är värd för firandet av Hertha-dagen den 14 maj. Kontaktperson är universitetslektor Kristina Lundgren.

Torsdag den 14 maj i Hörsal F, Humanisthuset

Kl. 13.00 – 14.30:

Herthas egen historia. Anita Widén, tidigare redaktör för Hertha

1700-talets fruentimbersblad och Rösträtt för kvinnor.
FD Kristina Lundgren, Umeå universitet

Idun, Husmodern och den goda viljan i veckopressen på 1920-talet.
Docent Birgitta Ney, Stockholms universitet

(Paus med frukt och förfriskningar)

Kl. 15.00 – 17.00

Tidevarvet och kvinnorna på Fogelstad. Docent Lena Eskilsson, Umeå universitet

Morgonbris och modernismen. FD Eva Ekstrand, Gävle Högskola
Darling och feministiska nätforum. FD Martina Ladendorf, Luleå Tekniska Universitet

Frågor och diskussion – därefter mingel i Humanisthusets pentry.

Alla är hjärtligt välkomna! Gärna en anmälan innan den 8 maj.