Publicerad: 2013-09-19

Från manus till färdig film

NYHET Under hösten 2013 kommer programmet för Digital medieproduktion samt studenter vid Manusutbildningen för film, TV och nya medier samarbeta genom att skapa kortfilm för Röda Korset.

Som ett första steg i det nya samarbetet mellan utbildningarna har regissören Amanda Kernell deltagit med en inspirerande gästföreläsning anpassad till arbetet.

Amanda Kernell tog under sin föreläsning inför ett drygt 40-tal studenter upp frågor om processen från manus till färdig film och delade med sig av metoder för konceptutveckling och vilka beslut man som regissör bör ha tagit innan man går igång med att filma sin film.

Amanda Kernell är född 1986 i Umeå med en samisk pappa och en svensk mamma. Hon har gjort ett flertal prisbelönade kortfilmer såsom Semestersystern, Spel, Att dela allt (vinnare 1km film stipendiet, Stockholm filmfestival) och Det kommer aldrig att gå över.

Amanda har tidigare studerat Dramatik vid Biskops-Arnö/Nordiska Författarskolan och Att skriva lowbudget långfilm hos Filmpool Nord och utöver det arbetat som filmpedagog på Filmbasen i Stockholm. Våren 2013 avslutade Amanda sina studier på det 4-åriga regiprogrammet på Den Danske Filmskole.

Bilden ovan: Amanda Kernell, vid bordet, träffar studenter som läser Digital Medieproduktion samt Manusutbildningen för film, TV och nya medier.

Redaktör: Mikael Hansson