Publicerad: 2020-01-24

Från Piteå skärgård till Sankt Barthélemy

NYHET Advokat Per Tingbrand har bedrivit en framgångsrik historisk forskning och hans arkiv finns nu samlat och fritt tillgängligt för forskning.

Vid sidan av sitt juridiska arbete har advokat Per Tingbrand bedrivit en framgångsrik historisk forskning, både internationellt och lokalt. Han har bl.a. forskat kring piteåsonen och linnélärjungen Daniel Solander och kring den tidigare svenska kolonin Sankt Barthélemy i Västindien. Tingbrand är sedan år 1999 hedersmedborgare på Sankt Barthélemy. År 2006 blev Tingbrand filosofie hedersdoktor vid Umeå universitets humanistiska fakultet.

Arkivet är ordnat och förtecknat och innehåller personliga handlingar, manuskript, korrespondens, samt handlingar rörande arkivbildarens verksamhet och samlingar.

Arkivet är fritt tillgängligt för forskning och omfattar cirka 4 hyllmeter.

Mer om Per Tingbrands arkiv