Publicerad: 2008-11-21

Från släktforskning, trafficking & brottsoffer till modedieter, Norrland & hållbar utveckling…

NYHET Den 22–28 november firar den samhällsvetenskapliga fakulteten 40-årsjubileum, och bjuder på många spännande och aktuella föreläsningar, frukostseminarier, utställningar och uppvisningar.

– Det är kul att under en hel jubileumsvecka få visa upp fakultetens bredd och kunnande inom aktuella områden, som till exempel hållbar utveckling, trafficking och brottsoffer. Hoppas att allmänhet, studenter och anställda passar på att ta del av programmet!, säger Lena Andersson-Skog, dekanus vid den samhällsvetenskapliga fakulteten.

Fakultetens 40-årsfirande inleds med öppet hus i Norra beteendevetarhuset lördag 22 november där Polisutbildningen visar konflikthantering och kriminalteknik, och Demografiska databasen demonstrerar hur släktforskning med kyrkböcker på nätet går till. Du får också höra varför det är så ont om kvinnor bland brottslingar på 1800-talet.

Under måndag 24 november kan du lyssna på flera föreläsningar med temat Norrland – framtidslandet?: Är det ok att köra bil? Är Norrland ett Stockholmsprojekt? När räddar turismen glesbygden? Vad ska vi jobba med i framtiden?

Tisdag 25 november inleds med att Restauranghögskolan bjuder på lätt frukost samtidigt som Gert Klötzke pratar om mattrender, och senare under dagen avslöjas om modedieter är effektiva metoder eller myter. På kvällen hålls föreläsningar med temat Hållbar utveckling: Den globala uppvärmningens historia, klimatpolitik, Rönnskärsverkens miljöanpassning & hållbara investeringar.

Onsdag 26 november berättar beteendevetare om: Jämställdhetens pris, Brottsoffer i mediesamhället, Nätbaserade lärgemenskaper – de nya arenorna för lärares professionella utveckling & Tänk om alla vore lika bra som jag – en betraktelse över varför vi gör som vi gör.

torsdag 27 november bjuder Handelshögskolan på lätt frukost och en föreläsning om Marknadsföring i ett nytt medielandskap. Sedan följer en minikonferens om framtidens förvaltningsutbildning, och föreläsningar om dagens äldreomsorg, trafficking, barns och ungdomars skulder och om vi är 200 000 invånare i Umeå år 2050. Hör även forskare diskutera bedömning och betygsättning.

Veckan avslutas på fredag 28 november då studenter presenterar, diskuterar och visionerar om framtidens bildning inom IT-management och interaktionsdesign.

En del av aktiviteterna går att följa i Skellefteå och Örnsköldsvik.

Välkomna!

Fullständigt jubileumsprogram

År 1968 delades den dåvarande filosofiska fakulteten vid Umeå universitet i tre fakulteter, varav en var den samhällsvetenskapliga fakulteten. Fakulteten består idag av mer än tjugo institutioner och enheter, och här ryms ämnen som företagsekonomi, kostvetenskap, nationalekonomi, pedagogik, psykologi, rättsvetenskap, socialt arbete, sociologi och statsvetenskap. Fakulteten har idag omkring 10 000 studenter inom allt från psykolog- och juristutbildning till vårdadministrativa programmet.

Kontaktperson:

Camilla Nilsson, informatör Samhällsvetenskapliga fakulteten