Publicerad: 2020-02-26

Frida Åslunds fotografier digitala

NYHET Författaren Frida Åslunds personarkiv med drygt 100 fotografier är nu digitaliserade och kan hittas i våra digitala samlingar.

Författaren Frida Åslund (1879-1937) skrev barnböcker som utspelades i Umeå under slutet av 1800-talet. Hennes böcker om Folke och Frida, Frida i Per-Nils gården och Tiden går, har betraktats som föregångare till böckerna om Emil och Madicken, och Åslund har kallats för sin tids Astrid Lindgren. Fotografierna som digitaliserats föreställer bland annat Frida Åslund och hennes familj.

År 2015 uppkallades en gata i det nybyggda bostadsområdet Sandåkern i Umeå efter henne, Frida Åslunds gränd.

Sedan många år finns Frida Åslunds personarkiv på Umeå universitetsbibliotek. Förutom digitaliserade fotografier innehåller arkivet bland annat manuskript till hennes böcker.

Till handskrifter och personarkiv

Frida Åslunds fotografisamling