Publicerad: 2017-09-27

Frida Hammar besöker förstaårsstudenter

NYHET Förstaårsstudenter på Digital medieproduktion har haft besök av Frida Hammar, frilansande illustratör och medlem i Svenska tecknare.

Interaktionsdesign för digitala medier är det första kursmomentet för studenter på Digital medieproduktion, DMP. Något som prioriteras i detta kursmoment är att studenterna får möta personer som är verksamma inom området. Det kan vara alumner som nu arbetar med någon form av medieproduktion eller andra intressanta verksamma personer.

Frida Hammar, illustratör och medlem i Svenska tecknare, är en återkommande gäst. Det är nu tredje gången hon besökt förstaårsstudenter på DMP. Frida Hammars besök har blivit ett uppskattat inslag i första kursmomentet, syftet med hennes besök är att visa studenterna hur det kan vara att arbeta inom området. Under årets besök berättade hon bland annat om hur det är att arbeta som frilansare, hon gav även tips på vad man bör tänka på under och efter studietiden. Frida Hammar informerade också om Svenska tecknare, som är en intresseorganisation för illustratörer, grafiska formgivare, animatörer och serieskapare.

Karin Danielsson, programansvarig för DMP, tycker att det är viktigt att studenterna får möta personer som är verksamma inom området.

– Tanken är att ge studenterna en bredare bild av vad det innebär att arbeta inom området samt ge exempel på yrken de kan jobba med efter utbildningen. Eftersom studenterna kommer att investera tre år, är det viktigt att de tidigt i utbildningen får chans att se vart den kan leda, säger Karin Danielsson.

Bilden ovan: Frida Hammar diskuterar med studenterna Gustav Samuelson och Petra Blomkvist.

Redaktör: Fanny Routovaara